ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Neveléstan jegyzetek
Neveléstan jegyzetek : NEVELÉSTAN 3. konzi

NEVELÉSTAN 3. konzi

  2007.05.28. 10:37

NEVELÉSTAN 3. konzi

                                                                                                          2007.03.24

 

 

                                               NEVELÉSTAN  3.

 

ÉRTELMI NEVELÉS

Három nevelési feladat → + 2 (erkölcsi, értelmi, esztétikai)

 

A szellemi nevelés célja (Weszely Ödön):

A szellemi műveltség megadása. Ennek két feladata van.

            1./ Szellemi képességek kifejlesztése (értékelés, észlelés, emlékezet

                 képzelet).

            2./ A kultúra értékes tartalmának az átszármaztatása.

 

Az értelem fejlesztése, a formális képzés eszközei:

            (Weszely Ödön)

„Az értelmet fejleszteni annyit tesz, mint az embert alkalmasabbá tenni az életküzdelemre, az emberi életfeladatok megoldására.”

 

Érzékek fejlesztése                              Az érdeklődés

A szemlélet                                          Az emlékezet

Az élmény                                           A gyermek képzelete

A figyelem                                           Gondolkodási műveletek

A beszéd fejlesztése

A játék fejlesztése

 

Fináczy Ernő: Az értelmi nevelésről

  • Az értelmi nevelés eszköze az oktatás.
  • Az oktatásnak is egyetemesnek kell lennie, nem lehet részleges vagy különleges.
  • Az oktatásnak van alaki (formai) és anyagi (materiális) feladata. Mindkét feladatnak egyaránt kell, hogy megfeleljen az oktatás.
  • Az oktatás feladata egyszerre egyéni és társadalmi.
  • Gondoskodni kell a tervszerűségről.

 

IMRE SÁNDOR

Értelmi nevelés = önállóságra nevelés.

 

Az önállóság minden megnyilvánulása bizonyos értelmi minőség jele.

 

Az értelem fejlődése fokozatos önállósulásban áll. Ki az önálló?

         Képes: felismerni,

                        választani,

                        értékelni,

                        ítélni,

                        „magát elhatározni”.

 

Célja: a világban való fokozatos tájékozódás.

 

 

Az értelmi nevelés közvetlen feladati:

  1. A gondolkodás képessége (az elme védelme).
  2. Az elme műveltsége a szellemi munkabírás kifejlesztése.
  3. A gondolkodás fegyelmezettsége (teljes megértése, igazságra, tárgyilagosságra való törekvés).
  4. Az ismeretek rendezettsége (életfelfogás, világnézet).

 

Az értelmi fejlettség jelei:

  1. A természetről és a társadalomról szerzett ismeretek.
  2. Fejlett pszichikum.
  3. Korszerű életmód, szemléletmód, világnézet.
  4. Szellemi önállóság.
  5. A művelődés belső igénye.

 

CÉL: (az értelmi nevelés)

    • Hogy kifejlessze az önálló tanulásnak, az ismeretszerzésnek, a felfedezésnek a képességét.
    • Hogy a műveltség alapjait lerakja. Fő eszköze: az oktatás.

 

„Az oktatásnak lélekművelő hatását nézve, olyan anyagot kell megállapítanunk, amely iskolázza az elmét, finomítja és nemesbíti az ízlést és hozzájárul az erkölcsi akarat megalapozásához.” (Fináczy Ernő)

 

 

                                   ESZTÉTIKAI NEVELÉS

 

A szépre való fogékonyságra.

 

Az esztétikai nevelés célja: az ízlés fejlesztése.

 

Feladata:

  1. A szép megérzése, felfogása, megértése.
  2. A lelki tartalmak ízléses kifejezésére képessé tenni a tanulót.

 

Mit jelent az esztétikai nevelés?

    • az esztétikumra való nevelés,
    • az esztétikum által való nevelés.

 

Történhet:

  1. Konkrét egyedi esetek közvetítésével.
  2. A tartalmakat cselekvő megformálással sajátítjuk el.

 

Esztétikai élmény

Személye viszony létrejöttét jelenti az ember és az esztétikai objektum között.

 

Nevelési cél

Az esztétikai élmény iránti szükséglet kialakítása (ez az emberi kultúráltság fokmérője).

 

 

Az esztétikai szükségletek kialakításának feltételei:

  • A pedagógus magatartásának sajátosságai.
  • A tanulók tevékenységrendszerének tartalmi, terjedelmi és szervezeti jellemzői.
  • Az alkalmazott nevelési módszerek.
  • Tárgyi környezeti módszerek.

 

Az esztétikai nevelés feladatai:

  • Az emberi környezet esztétikuma.
  • Anyanyelvi – irodalmi nevelés.
  • A halláskultúra nevelése.
  • A vizuális nevelés.
  • Mozgásnevelés.

 

Tartalma: mivel lehet fejleszteni.

Irodalom, zene, képzőművészet, táncművészet, filmművészet, színház.

 

„A legkisebb gyereket is csak igazi, nagy művészettel lehet igazi nagy művészetre nevelni.”  (Kodály Zoltán)

 

Testi és egészséges életre nevelés

az egészség három területe:      testi (szomatikus),

                                                           lelki (pszichés)

                                                           társas (szociális).

 

Egészségnevelés – az ember tudatos és felelősségteljes magatartásának kialakítására irányuló nevelő tevékenység az egészség és a teljesítőképesség megtartása, fejlesztése, visszaszerzése érdekében.

 

Az egészség fogalma:

„Az egészség az embernek az a belső állapota, mellyel tagjaiban jól lévén, az ő cselekedeteit jól viszi végbe.” (Apáczai Csere János)

 

„Az egészség minden, az egészség nélkül a minden semmi.” (?)

 

„Az egészség teljes testi, szellemi és társadalmi jóllét, s nem csupán a betegség vagy a fogyatékosság hiánya.” WHO

 

Az egészség régen és ma

  • XIX. sz. iparosodás, urbanizáció. Higiénés szokások bevezetése.
  • 1950 körül: krónikus megbetegedések, egészségvédő kampányok (attitűdformálás, ismeretközlés).
  • 1970/80 körül: „….képessé tenni az embereket arra, hogy egyre növekvő kontrolt szerezzenek saját egészségük felett, többet törődjenek az egészségükkel.”

 

 

 

 

 

 

 

Az egészség megőrzésének szintjei:

  • Országok – népek feletti nemzetközi szervezetek.
  • Nemzeti – országos – társadalmi – állami szint.
  • Oktatás.
  • Családi élet.
  • Egyéni szint

 

Egészségfejlesztés: (Konferenciák) (országok, népek feletti nemzetközi szint)

  • 1978 Alma Ata, Szovjetunió.
  • 1986 Ottawa, Kanada.
  • 1988 Adelaide, Auszrália.
  • 1991 Sundsvall, Svédország.
  • 1997 Dzsakarta.
  • 2000 Mexikó.
  • 2004 Genf.

 

Egészséges Nemzetért Népességügyi Program 2001-2010

(országos szint)

  • Egészséges életre nevelés, az oktatás és tudatformálás erősítése.
  • Egészséges táplálkozás széleskörű elterjesztése.
  • Egészséges élethez szükséges mozgáskultúra fejlesztése.
  • A káros szenvedélyek elleni küzdelem.
  • Az egészséget támogató környezet kialakítása.

 

Egészségkultúráltság (oktatási szint)

            I. Egészség       -testi,

                                   - lelki,

                                   - társas.

 

            II. Életmód:      - feltételek,

- szükségletek, indítékok,

                                   - életvitel.

 

Az egészséges életvezetés feltételei:

  • Helyes táplálkozási szokások.
  • Elegendő mozgás.
  • A szervezetre ható kedvezőtlen hatások kerülése.
  • Az egészségi állapot rendszeres ellenőrzése.
  • Megfelelő tisztálkodás és öltözködés.
  • Megfelelő időbeosztás.
  • A lélek ápolása és gondozása.

 

Kedvezőtlen népességügyi mutatók alakulásának okai:

  • Az egészségre ártalmas viselkedésmódok gyakoriságának alakulása.
  • A gazdasági – társadalmi környezet minősége.

 

 

 

 

A magyar népesség egészségi állapotának rizikótényezői:

  • Rossz személyi- és környezeti higiéné. 
  • Mozgásszegény és egyenlőtlen fizikai terhelés.
  • Mennyiségben és minőségben helytelen táplálkozás.
  • Tartós idegrendszeri túlterhelés.
  • Káros szenvedélyek.
  • Biológiai rizikótényezők.

Következmények:

  • Súlyfelesleg.
  • Szív- és keringési betegségek.
  • Emésztőrendszeri betegségek.
  • Cukorbetegség.
  • Anyagcserezavar.
  • Hiánybetegségek.
  • Pszichoszomatikus megbetegedések.

 

Az egészségnevelés alapelvei:

  • A megelőzés céljait szolgálja.
  • Tervszerű, szervetett és tudatos tevékenység.
  • A lakosság minden rétegére kiterjed.
  • Tudományosan megalapozott.
  • Helyes cselekvésre serkentő.

 

Javaslatok:

  • Intézményes nevelés.
  • Iskolai drogstratégia kidolgozása.
  • 3 éves kortól mindennapi testnevelés biztosítása.
  • Iskolai gyógy testnevelés biztosítása.
  • Napi, heti, évszakos ritmus kialakítása.
  • Szexuális felvilágosítás, felelős nemi magatartások kialakítása.
  • Fertőző betegségek megelőzése.
  • Fogyatékos gyermekek integrált nevelése.
  • Reklámpszichológia alapjainak megismertetése.
  • Növényi fajismeret bővítése.

 

Az egészséges életre való nevelés (Imre Sándor)

  • Egészség (jól működő szervezet).
  • Testnevelés (a test egészséges fejlődésének rendszeres irányítása).

 

Közvetlen feladat:

            épség: a szervezet védelme,

            erő: az egyén munkabírásának fejlesztése,

            ügyesség: a test alkalmazkodóképességének fejlesztése,

            edzettség: a szervezet ellenállóvá fejlesztése.

 

 

 

Az egészséges életmód iskolai feltételei:

- Az iskola egészségügyi feltételrendszere

            az iskola épülete,         

            az iskola berendezése,

            az iskola folyosója,

            az udvar,

            a tanító egészsége.

 

- Az oktatás rendje és módja

            a tantárgyak sorrendje,

            egyéni fejlődés figyelembe vétele,

            egyenletes terhelésre való törekvés.

 

„A jó egészségnek megtartása és a hosszú életnek megnyerésére semmi annyira nem kívántatik, mint a mértékletesség, az együgyűen elkészített eledelek, az illendő munka és a tisztességes mulatság.”  (Veszprémi István)

 

 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak