Személyíséglélektan tárgya, nézőpontjai
2007.02.21. 13:09
1. Személyíséglélektan tárgya, nézőpontjai.
Nem egységes elméletnek tekinthető.
Egyediség- mindenkinek van személyisége és az az általánosság felé mozdítja.
A személyiség szó a köznapi használatban az egyes emberek sajátosságainak kifejezésére szolgál. MIndenkinél egyedi jelleg.-veleszületett sajátosságok, adottságok.
(egypetéjű ikrek külön nevelése –vizsgálat a környezet mit tud átalakítani.
Környezettel állandó kölcsön hatásban vagyunk, nem mindegy hova születik az ember.
-környezet inger feltételei-
-én tudat is benne van a személyiségben-
én a legfontosabb erő a személyiségben- én tudat többé-kevésbé tudatos viselkedés.
A személyiség a személyen belüli pszihofizikai rendszerek olyan dinamikus szerveződése, amely a személyre jellegzetes viselkedés-, gondolat-,és érzésmintázatokat létrehozza( .Gordon Allport)
A definíció fontos megállapításai:
1. a személyiség nem bizonyos elemek puszta halmaza hanem szerveződés-sok féle sajátosság szövevénye
2. a személyiség nem egyszerűen csak ott van aktív folyamat Aktivitás folyamatosan alakul ki. Személyiségnek önteremtő aktivitása van.stabil e a személyiség vagy változékony dinamikus.
3. a személyiség ugyan pszichológiai fogalom, de a fizikai testhez kötődik
4. a személyiség olyan oki tényező amely segít megha-
tározni, hogy a személy hogyan viszonyul a világhoz
5. a személyiség mintázatokban - ismétlődésekben, állandóságokban- mutatkozik meg.
6. a személyiség nem csak egyféleképpen, hanem sokféleképpen-viselkedésben ,gondolatokban, és érzésekben jelenik meg.
Személyiség lélektan elmélet, nézőpont, perspektíva.
Az elmélet olyan összefoglaló állítás , általános elv , vagy elvek csoportja amely események vagy jelenségek egy-egy osztályára vonatkoznak.
Az elmélet első célja, hogy magyarázatot adjon a kiszemelt jelenségre .Az elméleteknek új információk előrejelzését kell lehetővé tennie. Ha az elméletből valamilyen előre jelzés fakad azt kutatással – tudományos tevékenységgel ellenőrizzük.
Az elméletek csoportosítása:
A személyiség elméletek több csoportot alkotnak. Mindegyik csoport olyan általános szemponttal jellemezhető, amely arra vonatkozik, hogy miképpen lehet az emberi természetet legjobban megragadni.
Metateória- azoknak a tájékozódó- irányító feltevéseknek a rendszere, amelyek keretében az elméletek megszülettek. Ezek a tájékozodó feltevések általánosabbak, mint valamely konkrét elmélet feltevései .A metateóriák jelölik ki, hogy egyáltalán milyen fogalmak jöhetnek szóba, ha értelmes elméletet akarunk alkotni.
1. diszpozicionális nézőpont: azon feltételezésen alapul, hogy az emberek viszonylag stabil hajlamokkal (diszpozicókkal) rendelkeznek, amelyek a legkülönfélébb helyzetekben nyilvánulnak meg.
2. biológiai perspektíva: vele született vagy öröklött meghatározottság.
Az egyik biológiai megközelítés úgy tartja, hogy a személyiség genetikai megalapozottságú, vagyis személyiség diszpoziciók öröklődnek. Másik megközelítés, hogy a központi idegrendszer és a hormonális rendszer hogyan befolyásolja a személyiség alakulását.
3. Pszichoanalitkus megközelítés: arra az elképzelésre épül, hogy a személyiség nem más mint a benne lévő erők egymással folytatott versengése és küzdelme. A személyiségben lévő tudatszintek intenzív mozgásban vannak és meghatározzák az ember személyiségét. Ez az elmélet a többi közül is talán a legszűkebb. legalábbis abban a z értelemben, hogy egyetlen elmélet uralja Sigmund Freud pszichoanalitikus elmélete.
4. szociális tanulás elmélet: környezet szerepének fontossága, azok vagyunk amit megtanultunk, az élet nem más mint tanulás.
5. szociális kognitiv tanulás elmélet: az ember tanulékonyság mellett racionális lény is nem csak tanulunk meg is magyarázzuk.
6. Fenomenológiai elméletLhumanisztikus pszichológia) elfogadás pszichológiája- kellő tolrancia elmélet. Mindenki szubjektive átéli a világot és ez ad eltérő elméleteket (pozitiv gondolkodás)
|