ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Filozófia_jegyzetek_TÉTELEK
Filozófia_jegyzetek_TÉTELEK : Kanttól Schleiermacherig

Kanttól Schleiermacherig

  2007.03.20. 19:00

A kék könyv alapján - állítólag :)

IMMANUEL KANT (1724-1804):

-egymásnak ellentmondó nézeteket közös nevezőre hozzon

-beépítette a fiziko-teológiai istenérvet a Naprendszer keletkezésének és fejlődésének elméletébe

-a fiziko-teológiai istenérv szerint a világegyetem tökéletes berendezéséből egy értelmes alkotóra lehet következtetni

-a természettv-ek rendszerébe az isteni értelem szülte tervezet van beleírva, így a világegyetem előre beprogramozott

-a teremtett világ nem szorul külső beavatkozásra

-a Naprendszertérségeiben szétszóródott anyagrészecskék sűrűségének növelését gondolja el, azt hogy e sűrűségnövekedéssel anyagcsomók jöttek létre, de a vonzóerők mellett ható taszítóerők együttes hatására forgó elemek keletkeztek, s így jöhettek létre a bolygók

-káosz feltevés: a világegyetem nyers volt és kialakulatlan, az anyagteljességgel betöltötte az egész világteret, űr nem létezett

-ősanyagot isten helyezi a létbe, de minden egyéb már az anyag önfejlődésének a műve

-Kant-Laplace elmélet: az ember már nem a teremtés végcélja, mégcsak nem is a Föld az egyetlen, ahol értelmes lények élnek

-a Naptól távolodva a távolság arányában egyre nagyobb tökéletességű élet valósulhat meg

-az ember már elhagyta azt a léthelyzetet, amelybe isten rendelte, kimozdult, kitört a határai közül

-a világ csak a teremtés által isten műve, a 2. korszakban már a teremtő emberi alkotása, akinek észműködése, annak tvei világrendező elvekként vannak jelen

-emberi elme a természet tv-hozója, e felismeréssel érkezik el az észkritikák korszakához

-emberiség soha nem lesz képes a végtelen, teremtő értelem, az isteni agy intellektuális szemléletére

-emberi tudás csakis az érzéki tapasztalás körén belül szerezhető

-2féle logika van: 1. általános logika, amely a fogalmak, ítéletek, következtetések formáit teljesen elvonatkoztatja a tartalomtól, 2. transzcendentális, filozófiai logika, amely azt kutatja, mi az, ami az általános és szükségszerű igazságokat lehetővé teszi

-transzcendentális reflexió: az olyan gondolkodás, amely nem a dolgok megismerésére irányul, hanem azt kutatja, hogy miként kell elgondolni, hogyan lehet megismerni őket, ~nak nevezi.

-kopernikuszi fordulat: nem az ismereteinknek kell a tárgyakhoz igazodniuk, hanem a tárgyaknak kell ismereteinkhez igazodniuk

-gondolkodási formákat aszerint értékeli, milyen tárgyra vonatkoznak ezek a formák, a tapasztalati jelenségekre irányuló logikus gondolkodás megbízható általános ismereteket nyújthat

-a tapasztalaton túli gondolkodás ellentmondásokba ütközik

-ember tudás csak az érzéki és a fogalmi megismerés együttesével szerezhető

-a fogalmak a szemléletekből keletkeznek

-az érzékiségtől kapott tartalom és az értelmi fogalmak között kell lennie vminek, amely biztosítja bármely tárgy elgondolásának feltételeit. Ezzel a gondolatmenettel jut el Kant az aprioritás feltételezéséig. A priori = eleve, kezdettől meglévő

-ez a megismerésnek az a feltétele, amivel születtünk, minden ember rendelkezik, amiről intuitív tudása van

-logikai ítélet tartalmát tekintve 2féle lehet: 1. analítikus ítélet, amelyben az állítmány benne van az alanyban, 2. szintetikus ítélet, amelyben az állítmány újat tartalmaz az alanyhoz képest

-az a priori analitikus ítéletekben az alany és az állítmány összekapcsolása tapasztalati alapon történik

-az a priori szintetikus ítéletekbe az alany és az állítmány összekapcsolása megelőzi a tapasztalatot

-ahol az ember egymásutánt észlel, isten mindent együtt lát

-az érzékiséget és az értelmet a képzelőerő köti össze

-az a priori szintetikus ítéletek alkotásának feltétele 12 kategória, e 12 kategória 4 osztályba tartozik: mennyiség, minőség, viszony, modalitás osztályába

-a természettudományok összes ítéletének alapja néhány tv: szubsztancia megmaradásának tv-e, okság tv-e, szubsztanciák kölcsönhatásának tv-e

-ész az abszolútum, a magánvaló megismerésével próbálkozik, a jelenségek egységét keresi

-a lélek eszméjét kutatja a pszichológia, istennek az eszméjét a teológia vizsgálja, Kant szerint ezek áltudományok

-lelki élet 3 alapképessége: gondolkodás, akarat, érzelem

-ember, mint végtelen eszes lény

-ember világi vágyai, szándékai állandóan konfliktusba kerülnek a kötelességgel, a jóval, ez az ellentétpár látszódik a hajlam és a kötelesség között

-szerinte nem lehet erkölcsi az a cselekedet, amit hajlamnak megfelelően hajtunk végre

-jóakarat és a kötelesség 2 fő etikai érték, maga a kötelesség egy kategorikus ész parancs formájában fogalmazódik meg, ez az erkölcsiség alaptörvénye

-emberi méltóság összetevői: 1. szuverenitás: csak önmagunk tveihez alkalmazkodunk, 2. autonómia: szabad emberként élünk, 3. küzdelem: belső harcunk

-életünk feladata, hogy elősegítsünk egy olyan létállapotot a Földön, amelyben az valósággá lett, ahol a lét és a legyen egybeesik (ecco homo)

-az ember önálló lényeg

-megkülönböztet: 1. a posrerion (empirikus) ismeretet, amely a tapasztalatból ered, 2.a priori (tiszta) ismeretet, mely a tapasztalattól független s a tiszta észből származik

 

GEORG FRIEDRICH HEGEL (1770-1831):

-dialektikus módszere: a dolgok ellentétekben való mozgásának, önkifejezésének nyomon követését teszi lehetővé

-ez a dialektikus mozgás nemcsak az egyéni gondolat mozgása, hanem egyben világrész átfogó tv-szerűsége, a világrészt Abszolútumnak nevezi, ami szellemi természetű

-szellem fejlődésének első állomása az önmegismerés, ezt fogja át a hegeli logika

-hegeli logika 3 része: lét, lényeg, fogalom

-logika kategóriái: 1. véletlen és formális valóság, 2. reális valóság, 3. abszolút szükségszerű valóság

-fogalomnak 3 fejlődési állomása van: 1. szubjektív fogalom, 2. objektív f, 3. idea

-a lélek, szellem tovább keresi önmagát fejlődésének 2. állomása során a másban, a külső világban, ennek a leírása Hegel természetfilozófiája

-a szellem metamorfózisa a külső világ, a teremtés, ebben a részben foglalkozik az anyaggal, térrel, idővel

-szellem fejlődése azzal ér véget, hogy visszatér önmagába a szellem

-elméleti szellem az intelligencia, a gyakorlati szellem az akarat

-ember társadalmi természetű lény

-amint az ember, az egyén benne van a társadalomban, a társadalom is benne van az őt alkotó egyénekben

Amint a szocializáció révén az adott társadalom tartalmai belsővé lesznek, az ember tudatára is ébred ezeknek a viszonyoknak, az ilyen embert nevezi konkrét egyetemesnek

-ellentmondani csak vmilyen konkrét tartalommal bíró szilárd elvnek lehet

-a társadalmi fejlődés egyes, egymásra épülő szakaszai 1-1 konkrét szabadságfokot kínálnak az embernek

-erkölcsi tv: az adott társadalomfejlődési szakasz történelmi szükségszerűségének vetülete

-önfejlődési folyamat: első természetünket egy 2., egy szellemi természetté változtatjuk

-az alkotó munka az, amely által az ember megvalósíthatja magát, mint szabad lényt

-embernek joga van a szabadságra

-cselekvés szerkezete: szándék, tett, következmény

-ember nem egyéb tettei soránál

-cselekvés, ha már megtörtént, ki van szolgáltatva külső hatalmaknak, melyek következményekhez sodorhatják

-következmény típusok: 1. szükségszerű (belsőleg kapcsolódik a cselekvéshez) 2. esetleges (vmi külső idézi elő)

-az ember tetteinek csak azokért a következményeiért felel, amelyek szükségszerűen kapcsolódnak a cselekedethez

-szerinte a dolgok, és a gondolkodás, a tárgy és az alany nem egymástól elválasztott lények. Minden valóság ésszerű, és ami ésszerű az valóság. A fogalomnak és a fogalom valóságának szintetikus egysége az idea. Az abszolútum megnyilvánulási módja a gondolkodás, mely egybeesik a léttel. A világ pedig az idea megvalósulása. Ez a rendszer tehát abszolút idealizmus, mivel csak az ideák valóságosak. Az abszolútum az egyéni tudatban hat fejlődési fokon át bontakozik ki, hozzá, a tiszta fogalomhoz ezeken keresztül lehet eljutni: tudat, öntudat, ész, szellem, vallásos tudat, abszolút tudat.

 

DIALEKTIKUS ÉS TÖRTÉNELMI MATERIALIZMUS:

KARL MARX (1818-1883):

-az anyagi életviszonyok szférája a történelmi fejlődés meghatározója

-azt az erőt keresi, ami majd megvalósítja az emberi emancipációt

-kapitalista társadalmat elemezte

-az emberek eredendő társadalmi-szociális munkamegosztása a magántulajdon viszonyai közt kényszer munkamegosztássá torzul. Ez vezet el az elidegenedéshez. A munkás csak egy csavar a gépezetben. Nemcsak a munkafolyamattól, annak eredményétől, terméktől idegenedik el, hanem a saját nembeliségétől is

-arra a következtetésre jut, hogy magának a termelőmódnak a megváltoztatásával lehetne megszűntetni, felszámolni az emberek munkától és egymástól, saját nembeliségétől való elidegenedését

-meg kell változtatni a termelőmódot, így fel lehet számolni az elidegenedést

az emberi természet gazdagságának kifejlődését, az emberi teljesség kifejlesztését a történelemfejlődés igazi céljának állítja be

-munka során az ember maga is átalakul

-munka a legátfogóbb társadalomfilozófiai kategória

-az embert társadalmi gyakorlati tev-ében kell felfogni

-kapitalizmus teremti meg az egységes világpiacot

-a szükséglet hiányt fejez ki

-a hiány pótlásához meg kell teremteni a szükséglet kielégítésének módját, eszközeit. A legfőbb szükséglet a cselekvés, ezen belül a munka

-az embert nem puszta természeti lényként kell felfogni, hanem társadalmi gyakorlati tev-ében

-egy ember személyiségét úgy ismerhetjük meg, ha megismerjük a viszonyokat, amelyek közt él

-Marx és Engels kiemelik a termelés szféráját. A termelőerőknek, a termelési viszonyoknak szerepük van a világtörténelemmé válás folyamatában. Melynek során az egyes elszigetelt helyi történelmek közös történelmi utakká egyesülnek. Végül a kapitalizmus teremti meg az egységes világpiacot és világérintkezést, minden nép történelme függővé válik az összes többiekétől

-kultúra: az anyagi és szellemi értékek összessége

-emberek látásmódját meghatározza a társadalmi tudat formái, jogi, politikai nézetek, erkölcs, művészet, vallás, tudomány

-megkülönböztetik a tudományos elméleti s a köznapi gondolkodást

-a társadalmi viszonyok megváltoztatásának útja csak a forradalmon a tömeges létviszonyok megváltoztatásán keresztül vezethet

-forradalom a megoldás

-Kommunista kiáltvány: meghatározza a proletariátus feladatát, mint a kapitalizmus lerombolását, és egy osztálynélküli társadalom felépítését

-A tőke: társadalmat egészként (totalitásként) értelmezi. Totalitásnak nevezzük azokat a szerves, organikus egészeket, amelyben az egész részek állandó kölcsönhatása révén határozódik meg, s minden rész változása azonnal visszatükröződik az összes többinek a meghatározásában.

-egy bonyolult rendszerhez csak úgy lehet közeledni, hogy a részeket szétválasztjuk, s külön-külön leírjuk

-a kapitalista társadalom az a bázis, amelyről megragadhatók a történelem átfogó összefüggései

-termelés legfőbb hatóerejévé az alkotó egyéniség válik

-elválasztják a kommunizmus alsó és felső fokát, az alsó fokon a szocializmust olyan társadalomként jelölik meg, amelyben a munka szerinti elosztás van érvényben

-a modern dialektika igazi szülőhelye a filozófia. Az ő mozgástveit, mennyiségi változások minőségibe való átcsapásának tveit, az ellentétek egységének és harcának ktvét, a tagadás tagadásának tvét veszi át a marxizmus, az ún. dialektikus materialista szemlélet.

-a dialektika a dolgokat összefüggésükben, ellentmondásosságukban, fejlődésükben ragadja meg

 

SÖREN KIERKEGAARD (1813-1855):

-azt kutatja, hogy mit kell tennie, hogy megtalálja a számára való igazságot, azt az eszmét, amiért élni és meghalni tud

-teljes emberi életet akar, nemcsak a gondolkodás, megismerés életét. A valódi individualitás megvalósulása különböző egzisztenciális magatartásformákban, stádiumokban történik

-esztétikai stádiumban az indivídum az esztétikai létet választja, azaz saját életét műalkotássá tesz, az ember nézőként tekinti a világot

-etikai stádiumban az ember saját lehetőségét, mint feladatát választva kifejezi önmaga feletti szuverenitását, ami biztonságot nyújt

-vallási stádium úgy jön létre, hogy a bűntudat ismét választásra készteti az egzisztenciát, vagy marad a bűntudatban vagy Istent választja

-ellenérzéssel viseltetik minden olyan törekvéssel szemben, amely egyetlen képbe akarja szorítani az emberi tapasztalat egészét, ill., amelyik háttérbe szorítja az emberi individumot, a szubjektumot

-ő az első, aki a korábban végső egységként, axiomatikus elemként felfogott jelenséget, az Ént felbontja és analizálja

-abból indul ki, hogy ez a világ voltaképpen 2 egymás melletti világ, a szőkék és kékszeműek világáról, ill. a megélt gondolat világáról beszél

-szerencsétlen individualistának nevezi az embert: az ember kérdéseket tesz fel, de nem mindig kap választ, ilyenkor konfrontálódik a semmivel, ez fejlődéshez vezet, válaszokat kap, egyre jobb kérdésekre egyre jobb válaszokat kap. Az ember szembenéz a semmivel, ebből nem tud kijönni, ezért ~

-3 életviteli lehetőség, v.3 stádium van, amelyen az ember átmehet: 1. esztétikai stádium, egzisztenciális megvalósulása a szerelem, 2. etikai, ezé a házasság, 3. teológiai, ezé az isten-szerelem. Ezek a választási lehetőségek, ezen belül valósulhat meg az ember szabadsága

-voltaképpen az önmagára rákérdező individum: aki úgy látja, hogy a szubjektum levezethetetlen az általánosból

-mindegyik stádiumot, emberi életnek ezt a legközvetlenebb kapcsolatát minden más emberi kapcsolat tükreként használja

-ember otthontalan, magára maradt, elszigetelődött, izolálttá vált, kioldódott a közösségből

-tragikus hős se lehet belőle, nem követhet el tragikus vétket, nem bánhatja meg, nem szenvedhet ettől, hiszen nincsenek is igazi közösségei

-a modern ember ártalmatlanabb egyik típusa a voyeur, az utazó, aki él, szórakozik, utazik

-az aktívabb, és ezáltal ártalmasabb modern embertípus a manipulátor, aki másik emberrel konkrét célt akar megvalósítani

-házasság etikai és vallási momentummal rendelkezik

-család a polgári társadalom egyetlen igazi közösségének tűnik

-a házasság és a család a kölcsönös felelősség terepe

-életérzése: rezignáció, bűnbánat: a véges lények, az emberek becsapnak bennünket, felmerül az isten kép szükségessége

-a végtelen isten békíthet ki minket a valósággal

-a hitnek az a természete, hogy éppen ott válik valóra, ahol az ész már nem tudja követni

-általa kutatott isten rejtőzködő

-gondolatrendszere arra hívja fel a figyelmet, hogy az Én önteremtése önismereti aktusok és cselekvések során át történik, miközben a korábbi megértések és félreértések korrigálódnak

-az önteremtés során az ember e különböző stádiumokon keresztülhaladva próbálkozik a szabadság, a boldogság elérésére irányuló kísérletekkel-ez az idő antropomorfizálásának egyik lehetősége

-életünk nagyobbrészt szorongással telik

-boldogság az, ha cselekvéseink során vmiféle koherenciát tudunk teremteni az életünkben, és ezzel egybe tudjuk fogni az egymás ellen ható tendenciákat, erőket

-a szorongást csak a hit győzheti le

-nyelvfilozófia paradoxonját fogalmazza meg: mihelyt beszélek, az általánost fejezem ki. S ha ezt nem teszem, senki nem ért meg. A kommunikációval, a beszéddel belépünk az általános világába

 

JOHN STUART MILL: (1806-1873)

-felismerte, hogy az egyén mozgástere leszűkült

-a szabadság magába foglalja a gondolkodás, az érzelmek, a lelkiismeret, a vélemények és kinyilvánításuk, továbbá az ízlés és az egyesülés teljes szabadságát

-társadalomnak nincs beavatkozási joga a magánéletbe

-egyéniség kulcsfontosságú tényező

-alaptétele: az egyénnek a polgári társadalom ellenében kell a boldogságát kiküzdenie

-csak az egyéniségek képesek előidézni a fejlődést

-egyénnek el kell sajátítania a társadalmi tapasztalatokat, szokásokat

-nem lehet a cselekvések értékét kizárólag a hasznosságon mérni

-utilitarizmus nem alapulhat egyedül a hasznosság elvén, párosítani kell a hasznosságot az igazságosság elvéhez

-modellt kíván szolgáltatni a szabadság problematikájának vizsgálatához

-az a nép, amely a hatalmat gyakorolja nem mindig azonos azzal, amelyen a hatalom gyakoroltatik

-a nép akarata a nép legnagyobb, vagy legaktívabb részének az akaratát jelenti

-lehetséges az, hogy a nép elnyomja az összesség egy részét, az ilyen jellegű elnyomás ellen ugyanúgy óvintézkedéseket kell tenni, mint a hatalommal való visszaélés ellen

-felismerte, hogy a polgári társadalom struktúrájának alakulása, az állam változásai, a bürokratikus szervezet térhódítása, az irányítható társadalmi nyilvánosság együttese révén az egyén mozgástere leszűkült

-mostanra a társadalom fölébe kerekedett az individualitásnak

-a közvélemény és az államhatalom is az egyén zsarnokává válhat

-a társadalom jogtalanul kiterjesztheti hatalmát az egyén felett

-alapelv, amely szabályozza a társadalomnak az egyénnel szemben alkalmazott ellenőrző és kényszerítő tev-ét: az önvédelem az egyetlen olyan cél, amelynek érdekében az emberiségnek joga van beavatkozni bármely tagja cselekvési szabadságába

-a szabadság mindenekelőtt a szabadság tudata, elválaszthatatlan a megismeréstől

-minden emberi cselekvésnek a szenvedés elkerülése és az öröm vágya az oka, minden ember a saját örömét keresi az életben

-BENTHAM: hasznossági elmélet alapelve: az állam és a jogrendszer feladata összehangolni az önérdek motiválta cselekvéseket a közérdekkel, oly módon, hogy biztosítsa az állampolgárok számára a boldogság lehetséges maximumát

-Mill kimutatja, hogy nem lehet a cselekvések értékét kizárólag a hasznosságon mérni

 

ARTHUR SCHOPENHAUER: 1785-1860

-szerinte a világ az én képzeletem, a jelenségeket a tudat határozza meg, de a dolog az akarat révén ismerhető meg, s nem az értelem által.

-az ember mindig akaratlagosan cselekszik, függetlenül attól, mennyire tudatos a cselekvése. Az akaratlagos cselekvés lényege az egyén életösztönét, létét kifejező életakarat. A bennünk uralkodó élni akarás ellenére az élet szenvedéssorozat s a vége a halál. Az élet csak arra jó, hogy túl legyünk rajta, mégis az életre kell törekedni, nem a halálra. Az élet szenvedés, az élvezet, a boldogság csak negatívum, a fájdalom megszűnése. Az okos ember a fájdalommentességet keresi, nem a gyönyört. Mert a gyönyör csak a fájdalom elmúlta. Az élet ingaként leng a fájdalom és az unalom között.

-a központi szereplő a világakarat. A világakarat: az egyetlen létező szubjektum.

-nincs önálló akaratunk. Vágyaink vannak, de nem nagyon viszonyulunk hozzájuk.

-az a legfőbb kérdés, hogy mit értünk meg a világból.

-filozófiai tétele: az ember lényege (princípium individuationis): Maja fátyla (Maja indiai istennő), azaz: az ember egy fátyolon keresztül nézi a világot, ami megismerésbeli korlátozottságot eredményez (”szemüveg”), vagyis csak annyit látunk a világból, amennyit a fátyol látni enged.

-az ember sokféle lehet: van, aki átengedi magán az életakaratainak, ők az életakarat igénylők – életakarat tagadók.

-az élet szenvedéstörténet: az életünk katasztrófák sorozata, a boldogság a 2 katasztrófa közötti állapot, az élet lényege a szenvedés, ezért az ember cinikus és aljas

-a szenvedés enyhítésének a módja lehetne, hogy másokért is élünk, de ez is csak rezignációt eredményez, hiszen a világszellem semmivel nem honorálja ebbéli erőfeszítéseinket

-az állatok farkasai egymásnak

-biologizmus: nem szabad megakasztani (beavatkozás) semmiféle történést

-az emberiség fejlődésében a csoportszelekció érvényesül, míg az állatoknál egyedszelekció van

-emberi túlélés feltétele hogy közösség van mögötte

-teremtés: alkotás folyamata

-az ember a világszellem gyári terméke, ezért nem tudja érdektelenül szemlélni a művészi alkotást: nem rezonál a világakarattal

-ha az ember ellentmondásba kerül a világszellemmel, a semmivel kerül szembe

-tagad minden pozitív eszmét

-egyéni individuális létezését hiábavalónak tartotta

-az ész, az értelem uralkodó szerepét tagadja az ember életében

-abszolút szerepe egy abszolút irracionális kategóriának van: az akaratnak

-világ 2 részből áll: az objektumokból, beleértve a különböző élőlényeket, az embert, és a szubjektumból, amely nem más, mint egy térben-időben örök és oszthatatlan világakarat

-ősakarat vagy világakarat erőként működik a természetben, ingerként a növényvilágban. Az állatok és emberek világában cselekvésmotívumként van jelen a világakarat. Állatnál közvetlen, embernél közvetett motívumként

-az ember egy az ősakaratot megjelenítő élő és élettelen dolgok közül, az életakarat egy atomja

-megismerési lehetőség, amellyel közelebb lehet kerülni az ősakarathoz, ez a tapasztalástól független intuitív-irracionális szemlélet, általa el lehet jutni az ideákhoz

-fontos, hogy megismerjük önmagunkat, elsősorban tetteinken keresztül

-az ideák az ősakarat kiáramlásai (emanációi)

-kettős természetük révén az ember közeledni tud az ideákon keresztül az ősakarathoz: egyrészt időtlenek, abszolútak, mint az ősakarat, másrészt a nyugalmat és nyugtalanságot együttesen képviselik

-művészet az ideákat a legadekvátabban kifejező megismerési forma, küldetése a hétköznapi szenvedéstől való elrugaszkodás, a lét mélyebb formáival való szembenézés

-ideák különböző objektivációs szintjei: legalacsonyabb foka az építőművészet, 2. tájképfestészet, 3. emberábrázolás.

-a legelvontabb ideát, a tiszta akaratot, a világ lényegét a zene képes csak kifejezni

-etikájának antropológiai alapja: ember embernek farkasa (Hobbes), tetteit az egoizmus vezérli

-az akarat a szerves világban az élet akarásaként jelentkezik, és ez a legnyilvánvalóbban a fajfenntartás ösztönében fejeződik ki

-moralitás alapja, hogy az egyén szembe tud fordulni az ősakaratnak az ő saját karakteréből való megtestesülésével is, így az ember legbelső lényében megvan a szabadság lehetősége

-annak számára, aki a szeretetet gyakorolja, áttetszővé válik a maja fátyla, eltűnik a princípium individuations csalképrendszere

 

FRIEDRICH NIETZSCHE: 1844-1900

-felfedezte a tudatalatti szerepét

-saját kérdéseire próbál választ keresni

-műve: A tragédia születése

-egy fogalompárt vesz át Hegeltől: az apollóni és a dionüszoszi ellentétpárját

-az apollóni nála a rendszerességet, a mértékletességet, a harmóniát jeleníti, a dionüszoszi ezzel szemben a diszharmóniát, a mértéktelenséget, az extázist szimbolizálja

-úgy fogja fel ezt az ellentétpárt, mint az ember egymást kiegészítő hajlamait, képességeit, orientációit

-árja szemlélet: vétkes is fel van ruházva méltósággal, egész keresztény-zsidó kultúra kisiklott az eredendő bűn miatt: a hívek bűntudatosak, alázatosak lettek, ez pedig nem tesz jót az alkotásnak

-a vétek nála megdicsőül

-szerinte a keresztény vallás csak moralizál, a látszatra, illúzióra épít, szükségszerű tévedésbe, egyoldalúságba esve

-morálnak sosem lehet igaza, mert az élet, a valami esszenciálisan nem morális

-a vallás élettagadása önpusztításra buzdít, ennélfogva veszedelmes az emberre nézve

-meg kell szabadulni az istenbe visszavezetett erkölcsi normáktól, hamis életfelfogásoktól, mert nem felelnek meg az élet valódi igényeinek

-imádság: a fantáziátlan emberek tev-e

-el kell fogadnunk a világot olyannak, amilyen: örökkön változónak, ellentéteket hordozónak

-abból indul ki, hogy isten meghalt: halála után az embernek magának kell megalkotnia a saját életéhez nélkülözhetetlen értékeket

-emberfeletti embert képzel el (übermensch)

-miként a rossznak kettős jelentése van, úgy az erkölcs is kétféle: úri erkölcs és csordaerkölcs

-igazság kritériuma a hatalom akarása

-nem fogad el semmilyen eddig boldogítónak mondott eszmét

-ember felemelkedését helyezi előtérbe

-véleménye a kapitalizmusról: a győztes németeknek nem kellene bekerülniük egy nem német dologba, más utat kellene keresniük, hogy újra nagyok legyenek

-eugenika: fajnemedítés, fajok keverése (német+zsidó)

-rombolás: pusztítani kell, hogy újat kapjunk, ez vezet az alkotáshoz. Az alkotás nem egyéni dolog, kollektívumban kell alkotni

-kollektívum: együttes élmény a rombolás, mindig mértéktelen

-altruizmus: keresztény vallás becsapás, azt hirdeti, hogy az erősebb ne győzze le a gyengét

-azt mondja, a gyengék pusztuljanak

-elutasítja az emberek közötti egyenlőséget

-alapfogalom az önteremtés

 

20. SZÁZAD FILOZÓFIÁJA

SIGMUND FREUD: 1856-1939

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak