Hegel és munkássága
angel8 2007.03.26. 19:54
A 2. konzultációs jegyzetem
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
1770-ben Stuttgard-ban született.
-teológiát és filozófiát hallgatott
-szobatársa volt Schellingnek
-korai éveiben lelkesedik Rousseau-ért, és a francia forradalomért
-később attitűd-váltás következik be: a valósággal való megbékélést választja
1801: Schelling által Jénában kap munkát
-megírja első, fontos könyvét: A szellem fenomenológiája
1806: Bamberg
1808: Nürnberg: egy gimnázium igazgatója
-második könyve: A logika tudománya
1816: Heidenberg Egyetem
-harmadik kötet: Enciklopédia (Logika, Természetfilozófia, Szellem filozófiája)
1818: Berlinbe hívják, hatalmas hírnévre tesz szert: A jogfilozófia alapvonásai
1831: kolerajárvány tör ki a városban, ő is belehal.
-gondolkodói következetesség
-a lét egész szférája – szellemi lét: tagadja az önteremtést
-kezdetben volt a LOGOSZàmindig volt/van/lesz, ő teremt mindent, ő a minden.
-nem zavarja az anyag, az emberi akaratszabadságàmi nemcsak felismerjük a logoszt, hanem az munkálkodik bennünk
↓
Abszolút idealizmus, pánlegizmus!
-az abszolút világszellemet igyekszik minden oldalról körbejárni
-az ógörög ontológiát, a kereszténységet, a keleti vallásokat tanulmányozza: igyekszik mindent beépíteni az eszmevilágába.
-ő az utolsó, egész, befejezett életművű metafizikus!!!
-eltűnik nála az őskép-kép, a transzcendencia, az immanenciaàhelyette azonosság-elv/ identitás-elv jelenik meg: nem Isten magyarázza a világot, hanem éppen fordítva: a világ az Istent!!!
-szerinte Kant a megismerés formáit átengedte az én spontaneitásának.
-Hegel hozzáteszi: a tárgy így valóságos-e?
Kant: „szubjektív, lapos idealizmus”
Hegel Arisztotelészt idézi: „A gondolkodás igazsága a tárgyak igazsága.”
↓
Objektív idealizmus megvalósulása
(Fichte: a tárgy az én tételezése – ő Kant nyomában járt)
-az emberi gondolkodás: az igazság és a lét találkozása, a teremtő világszellem gondolkodása.
Szellem=geist
-a gondolkodás, az igazság és a lét egybeesnek: absz. idealizmus
„Minden, ami valóságos, az ésszerű. És minden, ami ésszerű, az valóságos.”
-abszolút eszme: idee
-szellem: geist
-a szellem teremti önmagát: Istenre nincs szükség!
A szellem dialektikája
Schelling: szellem= láthatatlan természet
Fichte: kidolgozta a szubjektív tudat történetét
Hegel: WERDEN – Levés folyamata: alakulásban/ mozgásban levés folyamata
Abszolútum=öntevékeny tudat, szellem – meghatározza önmagát, a sokaságban is egyedi, egységes, megismételhetetlen marad)
-szüksége van a levésre, hogy önmagára találjon, „felemelkedjen!” ezért a folyamatos fejlődés útján jár
-végső eredménye az abszolútum!
-a gondolatok cseppfolyósak
Platón: „a lét nem mozgás-e?”
-fogalom (tézis) átcsap ellentétébe (antitézis) à ezek egymásban való feloldódása a szintézis
„az azonosság és nem-azonosság azonossága”
-totalitás elve: a rész van az egészért, az egész fontos csak igazán.
(aufreben: felemel/megszüntet – fogalma)
-azonosság törvénye
Ellentmondás
-a mennyiségi változás általában minőségi változást is eredményez
-Isten halálának tétele: Istenre nincs szükség – Isten halott; bár lételeme a feltámadás!
Filozófiáját spekulatív nagypénteki filozófiának tartják.
Filozófiai rendszere:
A) logika/ ontológia
-az abszolút eszmét tárgyalja, magán és magáért való létében és annak folyamatában!
-a logika az eszmének létét, mint elvont fogalmat írja le.
-kifejletlenül, önmagát még nem ismerve létezik.
-ez még a semmivel azonos.
-csak az válhat valóság elemévé, ami a levés folyamatába lép. (werden)
-megtagadja önmagát – elidegenedik magától; átlép egy más létbe: a természetbe.
B) természetfilozófia
-az abszolút eszmét tárgyalja, az ő máslétében és annak folyamatában
-az eszme külsővé válik, tárgyiasul.
-a természet már térben létezik, s bár időbeli létezése még nincs; csak örök körforgása van!
-a természet lépcsőfokszerűen bontja ki magát:
- Mechanikai
- Fizikai
- Szerves fizikai fejlődés
(egymásra következnek↓)
-az elidegenedett szellem csapong a világban, fokról fokra tér öntudatra
-lassan az emberbe „költözik”
C) szellemfilozófia
-az abszolút eszmét, mint magához való visszatérését, önfelismerését és annak folyamatát vizsgálja.
-kialakul a létezés időbeli területe – a történelmi létezés
-az ember felismeri és megvalósítja a szabadságát
-tudatosítja saját fejlődését (vallás, művészet, filozófia)
-a szabadság felismert szükségszerűség, az ész csele
-rendszere determinista: nincsenek véletlenek → minden az absz. eszme szabályai szerint működnek.
-az abszolút eszme önmagára ismer (vallás, művészet, filozófia segítségével) és felismeri, hogy változása az önkifejezésének, önkifejlődésének folyamata volt.
|