Spengler és WITTGENSTEIN
2007.05.11. 07:51
Ludwig WITTGENSTEIN
-az összetett dolgokról szóló kijelentés premisszái és implikációi (következményei) nem egyértelműen meghatározottak
-a világ felbontásánál tényleges egyszerű alkotórészekhez kell eljutni
-ami bizonytalan azok a mi meghatározásaink
-ezt a világot a gondolat logikailag leképezi
-a nyelv csak tényekről szólhat
-a kizárólag igaz kijelentésekből álló és minden lehetséges igaz kijelentést tartalmazó nyelv a világ tökéletes képét alkotja
-a szubjektum, az ember, maga is tárggyá, a nyelv tárgyává válik
-ezáltal a világ emberi és nem emberi elemei ismeretfilozófiailag egy szintre kerülnek, így lesz a nyelv és annak logikája a világ tükörképe
-mindarról, amiről a nyelv nem szólhat hallgatni, kell
-amit mondani lehet, az világosan mondható, amiről viszont nem lehet beszélni, arról hallgatni kell
-a kimondhatatlan mindazonáltal létezik
-az ember képtelen racionálisan gondolkodni, ha nem vmiféle közösség tagjaként ítél a dolgokról
-nyelv: vonatkozási rendszer, lét-alap, közösségben kötelező érvényű, közösséget konstituáló normarendszer, etalon
-nyelvet 2féle aspektusból lehet szemlélni: 1. tárgy nyelv, metanyelv (amellyel a tárgy nyelvről beszélünk)
-minden objektív igazságot a nyelvben kell keresnünk, mert ez az áthagyományozódott társadalmi tapasztalatok, tev.formák tárháza
-nyelvjátékok: megmutassa azokat a szabályokat, amelyeken nyelvünk működése alapszik
-a nyelvi kifejezések felszíne a nyelvtan, a grammatika
-nyelv maga az alap, a fundamentum
-csak úgy lehet használni, mint a sakkot, ki lehetne találni más kifejezéseket, szabályokat, de az már egy másik játék lenne
-a közös emberi cselekvési mód az a vonatkozási rendszer, amelynek a segítségével 1-1 nyelvet értelmezünk
-értelmezés tehát cselekvés
Oswald Spengler (1880-1936):
A huszadik századi életfilozófiák egyik reprezentánsa. Nevét főműve, A Nyugat alkonya (I. köt. 1918; II. köt. 1922) tette híressé. E műve s más politikai írásai alapján a ún. konzervatív forradalom gondolatkörének képviselői közé sorolják. A Nyugat alkonya egyszerre bölcseleti alapvetés és koranalízis, melyben a történelemmel való számvetés a jövő felől értelmeződik. Spengler elutasítja a történelem hagyományos korszakolását, a lineáris haladás elvét, mely szerint a fejlődés csúcspontja az európai polgári kultúra. Szerinte a történelemben kultúrkörök vannak, ezek mindegyike bejárja a maga életpályáját, s kibontja a rá jellemző ősszimbólumot. A kultúrkörök között a fejlődési szakaszok alapján analógiákat állíthatunk fel. Így saját kultúrkörünk, az ún. fausti kultúrkör európai–amerikai) jövőjével kapcsolatban is következtetéseket vonhatunk le. Minden kultúrkörnek van egy felfelé ívelő, eredeti alkotásokat létrehozó kulturális szakasza és egy hanyatló, csupán kvantitatív módon felhalmozó periódusa, ezt nevezi Spengler civilizációnak. A civilizáció sorsa a pusztulás, még akkor is, ha az agónia hosszú és látványos gazdagságot produkál. Spenglernek lényegi megjegyzései vannak a cezarizmussal, a világvárosok életformájával, a médiával és a tömegkultúrával kapcsolatban. A náci uralomtól Spengler rövid közeledési kísérlet után elhatárolódott (A döntés évei, 1933), majd marginalizálódott; haláláig belső ellenzékként élt.
|