Marketing kommunikáció
2007.04.10. 10:01
Marketing kommunikáció
( 1. előadás )
Könyv: Sándor Imre: Marketing kommunikáció
Marketing: (4 P)
Produkt (termék)
Price (ár)
Place (eladás helye)
Promotion (reklám, kommunikációs mix )
Marketing kommunikáció területei, tevékenységei:
- érétkesítés centrikus tájékoztatás, a társadalom kommunikációs rendszerének pontosabban, egy lényeges alrendszerének a befolyásolási szférának az eleme. Nem független tényező. Nem önmagában és elszigetelten létező.
- Jellemző: - befolyásoló szféra többi elemével több irányú kölcsönhatásban van
- része a gazdaságnak
- szükséglet kielégítéshez kapcsolódik, a kereslettel kapcsolja össze az áru a termelést
- Irányul: - termelésre (kínálatra), fogyasztásra (keresletre ), cserére (kereskedelem)
Marketing és marketing kommunikáció kapcsolata:
Egyrészt a marketingen belül a marketing kommunikáció, a többi P-hez hasonlóan csak egy részterületet fed le, alárendelt szerepben van. Kommunikációs síkja van a marketing tevékenységnek, ami időnként elválik tőle, de vissza hat rá.
A kommunikációban sűrűsödnek a piacra irányuló és az onnan visszaáramló információk.
Marketing kommunikáció eszközrendszere:
A, Eredetében kommunikációs eszközök
1. személyes meggyőzés
2. reklám terület
3. PR (közönség kapcsolatok)
4. Eladás ösztönzés
B, Csak a kommunikációval együtt érvényesül
1. termék
2. minőség
3. ár
4. választék
5. csomagolás
6. forma (design)
7. szerviz, garancia, vevőszolgálat
8. értékesítési hálózat
9. eladási kondíció
10. védjegy, márkajelzés
Az eszközrendszer sajátosságai:
Helyettesíthetők, kombinálhatók, sohasem önállóan hat, hanem a makroszintű befolyásoló rendszerrel együtt hat.
Marketing kommunikáció opeciális jegyei:
- mindig a vállalat v. valamely részlege bocsátja ki
- közlési tárgya: vállalat v. valamely terméke, szolgáltatása, márkája
- közlés mindig valami pozitívat mond a vállalatról
- az információ kibocsátás célja a forgalom növelése
- közlés eszköze: kommunikációs eszköz
- mindig a tényleges és a potenciális vásárlókat célozza meg
- eredmény: a vállalat tágabb és szűkebb környezetében bekövetkezett változás
Reklám és a PR közötti különbség (R-reklám, )
R- mindig eladni akar
PR- szakmai és a szélesebb közvélemény szimpátiájának megszerzése
R- közvetlen befolyásolás eszköze
PR- áttételesen a közvélemény befolyásoló hatás
R- talitikai eszköz, rövid távú eredmény
R- egyoldalú kapcsolatot feltételez
PR- visszacsatolást vár mindig
R- szűkebb réteghez szól
PR- vállalat összes érdekszféráját el akarja érni
Imázs (képzet valamiről)
- vállalatot nemcsak szervezeti, szociológiai és jogi, hanem pszichológiai szempontból is tanulmányozni kell
- pszichológiai vetülete a vállalkozásnak
- nem többszörösen mérlegelt vetületek összessége, hanem képzet, legkülönbözőbb értékelések és asszociációk vissza tükröződése, szubjektív érétkeítélet
Fajtái:
- termék imázs (iparágra is vonatkozik)
- márka vagy védjegy imázs (adott termékre vagy vállalat típusra vonatkozik)
- koorporéte (C.I.)
Kialakulás módja szerint:
A, spontán imázs
B, tervszerűen kialakított imázs
Idődimenziója szerint lehet folyamatos v. tény imázs és van a jövőbeli vagy tervezett imázs.
Megítélés alapja szerint : ön vagy tükör imázs és a külső imázs.
|