Globális
2007.05.31. 14:27
(kapott anyag - ne engem szidjatok XD angel8)
2007.03.02
GLOBÁLIS
Hegeli filozófia egy egységes rendszer, mozgató rugója a szellem
Szellem elidegenedik önmagától és létrehozza a természetet.
Ember kidolgozza magát
a természetből a munka
által.
Ha az ember a természeti
törvényeket leírja, szellemi
szellemi törvény lesz.
Newton → alma → gravitáció
Visszajut az ember az abszolút szellemhez.
Hegeli rendszer → eszkatológia → vallásos rendszer, → üdvözülés történet.
Mindent a szellem törvényei irányítanak. Ész csele → szellem törvényei irányítják a nagy személyiségeket.
XIX. sz. első harmada felé látszódott, hogy valami nem stimmel.
1971 Párizsi kommün …… mind azt mutatja, hogy a fejlődés nem egyenletes.
Elit ↔ tömeg pártjára állnak a nagy gondolkodók
↓ ↓
Nietzsche Marx
Marx = Hegeli rendszert a feje tetejéről a talpára kell állítani.
Történelem → előrehaladás a szabadságba. Munka egyre kevésbé eredményez szabadságot a kapitalizmusban. Ember elidegenedik a munkától.
Kapitalizmusban egyre nagyobb szerepet kap a munkamegosztás. Munka teherré válik, nem érzi, hogy fontos személy lenne. Elidegenedik a munkaeszközöktől → géprombolások.
Ember (3 műszakban dolgozik) kizsákmányolt lesz. Ezáltal a munka nemhogy a szabadság forrása nem lesz hanem csak vegetál.
Erre jön Marx nagy álma a kommunizmus, mert mindennek oka a termelési eszközök magántulajdona (ember is az)
- megszűnne a munkanélküliség,
- csökkenne a munkaidő.
(Marxizmus utópia)
Marx szerint a történelem úgy fejlődik, hogy ugrások vannak benne.
Termelési eszközök sokkal
gyorsabban fejlődnek, a
termelési viszonyok lassabban
változnak.
Ahol a kettő összerándul, az
lesz a forradalom.
Egyén → Közösség
Termelőeszközök ősközösségben
- ez azt jelenti, hogy az egyén még nem szakadt el közösségtől.
- közösség tulajdonában vannak a termelőeszközök. …?.... föld.
E -------- K Rabszolga..?..
T - egyén szabad, polgárjoggal rendelkezik,
- termelőeszközök → rabszolga, föld,
- K = polisz
E -------- K Feudalizmusban
T Megfordul
- egyén: jobbágy, földesúr
- termelőeszközök . föld
- közösség: feudális társadalom.
Ebben a társadalomban nincs kihullás sem,
jobbágy jobbágyként is hal meg.
E ------- K Polgári társadalom
T termelő eszköz tőke
Közösség …?.. (fogyasztók)
Ember – K kapcsolata megszűnik .
E ------- K Kommunista társadalom
T ugyanaz, mint az ősközösség.
Egyén öntudattal rendelkező individuum.
Közösség = szabadon választott.
T = meghódított természet.
Nietzsche
Mind a lineáris fejlődést, mind a ciklikus fejlődést elfogadja.
Van neki: „Értekezés a történelem hasznáról és káráról”
„korszerűtlen értekezés” – esszé ebből
Történelem(?) különböző típusait különbözteti meg
1./ Antikvárius típus
- mindent összegyűjt válogatás nélkül.
A baj, hogy ebből a perspektívából nem fogalmazódik meg semmiféle fő cél. Elveszik a tények tömegében, tárházában.
Múltba fordulást eredményezi. Történelmet átélni kell, hogy közösséget lehessen vele vállalni.
Pozitívizmus = XIX. sz.-i irányzat → elfordul a metafizikától és csak a tények, a megtapasztalható dolgok a lényeg.
Ez Nietzsche kritikája is.
2./ Monumentális
Hősi múltba lépett a kiemelkedő eredményekre emlékszik. Ebben van …?... erő. A körülmények közben változnak.
3./ Kritikai attitűd
Az ilyen kritikusan szemléli az előző kettőt. Szubjektív, a kritikai ember egyéni szempontjaiból fakad. A történelemben nem csak a megőrzés a fontos, hanem felejteni is meg kell tanulni. Ez lesz a történelem feletti ember → új eszme übermensch.
Ember nem cél, hanem híd.
Gyakorlatilag egy új megváltót jövendöl meg, akinek nincs szüksége transzcendenciára. „Isten meghalt”
Ez az übermensch lesz a cél.
XIX. sz. legmeghatározóbbjai.
Nietzsche, Freud, Einstein, Marx
Geschichte History Történet szó benne van Lichtenberg → szerző → némely regény elejére odaírják, hogy igaz történet „de néhány történelemkönyv végéről lehagyják, hogy regény.”
Nyugatosodás és a modernizáció
(2 fogalom más)
Nyugatosodás = kulturális értelemben vett eszmerendszer VIII-IX sz.-ból, de már Európában is vannak gyökerei. Visszalépve a görögökhöz filozófia, matematika.
Rómából → római jogot
Latin nyelv → tudományok alapnyelve. Nyugati nyelvek a latinnak köszönhetik létüket.
Vallás is sajátos nyugaton.
Vallási és világi tekintély különválasztása Isten és császár két külön tekintély.
Reformáció után csökkent a császárok tekintélye.
Iszlámban Császár az Isten.
Reformáció után délen katolikus
északon protestantizmus.
Másik sajátosság.
Jogrend, a civilizált lét alapja
- természetes jog
- közjogi kérdések.
Társadalmi pluralizmus
Nem vérrokonság alapján szerveződnek, hanem valamilyen eszme alapján jönnek létre különféle autonóm csoportok (kolostorok, céhek, greenpeace)
Osztály pluralizmus
Volt egy erős autonóm arisztokrácia
- ’’ - tekintélyes parasztság
polgárság, aki tekintélyes kereskedőkből állt.
Arisztokrácia korlátozta az abszolutizmust.
Parasztság, ha kellett → felkelt.
Képviseleti testületek létrejötte
Társadalmi pluralizmus révén létrejönnek.
A demokrácia alappillérei
- parlamentek, intézmények
Egyén beleszólhat a dolgok alakulásába.
Individualizmus (reneszánsszal érkezik nyugatra XIV-XV. sz.) Egyéni választásra helyeződik a hangsúly (Rómeó – Júlia forradalom).
Jog előtt mindenki egyenlő.
Ezek másutt is megtalálhatók: Japánban, Indiában, csak nem éppen úgy, mint nyugaton. Koronként ismétlődtek.
Nigériában vannak az ibók……
Modernizáció: iparosodás, urbanizáció társadalmi mobilitás, komplex foglalkoztatási rendszer, (munkamegosztás) írni – olvasni tudás. Ez nyugaton megvan.
Nem kell feltétlenül nyugatosodni egy civilizációnak ahhoz, hogy modern legyen.
Reformizmus: visszatér az ősi kultúrához, modernizáció megy magától.
|