2. konzi anyaga
2007.10.11. 22:06
Tanulási és tanítási stratégiák
Tanulási és tanítási stratégiák
Tanuláselméletek:
- Asszociációs elméletek
- Konnexionista elmélet (Pavlov féle inger-válasz reakciós)
- Problémamegoldás
Ezekre alapulnak a tanulási stratégiák, amik már tudatos választás alapján működnek.
Az andragógus feladata, hogy megismertesse ezeket a stratégiákat az emberekkel, és segítse őket a választásban.
I. Tanulási stratégiák
Falusi Iván rendszere:
- Célközpontú stratégiák
- információ bemutatás segítségével
- kézség fejlesztés
- fogalomtanítás
- gondolkodásfejlesztés (probléma megoldás, felfedeztetés)
- Szabályozáselméleti stratégiák
(fontos az önálló tanulás és a tanítás aránya)
- programozott tanulás
- nyitott tanulás
- adaptív tanulás
- mesterfokú tanulás
(erős tanári felügyelet, homogén csoport létrehozása a célja, hogy megvalósuljon a közös tanulás és megtalálják a közös módszereket. Ennek fázisai: tudásszint felmérés -> felzárkóztatás -> tanulás/tanítás)
Nagy Sándor rendszere:
- induktív stratégia
- deduktív stratégia
- interorierációs stratégia
(olyan tanulási környezet teremtése, ahol az adott ismeret belsővé válik – interorierizálódik. Vagyis kellőképpen motivál, valamint meggyőz, hogy ez fontos a tanuló számára. Ahogy belsővé válik, el is hiszi. Ide tartoznak egyes szociális tanulási formák, ill. pl a szokások kialakulása)
- asszociációs stratégia (egyik legősibb stratégia)
- algoritmusos stratégia
(a tanulás lényege, hogy algoritmusokat építsünk ki -> folyamatokat úgy lehet megtanulni, hogy elmondjuk a fázisait)
- kondícionális stratégiák (konnexionista elméletre épít)
Kozéki Béla – Noah Entwistle rendszere:
Tanulási motivációt mérő kérdőívet alkottak meg. A tanulási stratégiák technikákból épülnek fel. A kérdőívük azt méri, hogy az emberek melyik technikákat részesítik előnyben.
3 alaptípust különböztettek meg:
- Mélyreható stratégia
- dolgok megértése a cél, ill. az összefüggések megragadása
- fontos az ok-okozati összefüggés
- új ismereteket a régihez kapcsol
- Szervezett tanulási stratégia
- rendszeresség jellemzi, ill. logikus gondolkodás
- jó munkaszervezés
- Mechanikus tanulási stratégia
- aprólékos, törekszik a részletek megjegyzésére
- nehezen képes az összefüggések megértésére
- célja a minél több ismeret megszerzése, minél pontosabban
Az ezek közti választás függ attól, hogy mit és milyen céllal tanulunk!
II. Tanulási stílusok:
Többféleképpen csoportosíthatóak, főként személyiségfüggő, hogy végül melyik a megfelelő.
- Érzékszervek preferenciája szerint:
- auditív
- vizuális
- kinesztikus (tevékenységből)
- Társas környezet fontossága szerint:
- magányos tanuló
- csoportban tanuló
- Reakciómód szerint (adott információra hogyan reagál):
- impulzív (azonnal feldolgozza az információt, és reagál)
- reflektív (több idő kell, inkább reflektál = visszafelé néz)
- Érzelmi hozzáállás szerint:
- motivált
- kitartó
III. Tanítási stratégiák:
- módszerek
- tanulás feltételeit számba vesszük
- célok és követelmények figyelembe vétele
- út megtervezése (= tanítási stratégia)
Csoma Gyula rendszere:
- Közlő tanítás
- tanítás = információ közlés
- tanulás = információ befogadás
- tartalma körülhatárolt
- a tanár algoritmizál, és a tanulástól azt várja, hogy a tanuló ezeket az algoritmusokat adja majd vissza
- módszerei: magyarázat, előadás, kérdés-felelet (irányított – Szókratész), szemléltetés
- Problémamegoldó tanítás
- tanuló aktív, keresi a választ. A saját tanulási stratégiáit választja.
- A tanár kérdez, a tanuló felel, de talán nem azt, nem úgy, ahogy a tanár várja. Kibővítheti azt, eltérhet a tanár elképzelésétől.
- Hátránya: tévutak, sok idő vesz igénybe, nem biztos hogy a fogalmak tudatosulnak
- Más típusú pedagógust igényel ez a tanítási forma, aki menet közben tudatosít, szakértő, empatikus
- Módszerei: vita, szimuláció, helyzetgyakorlatok, projektek készítése, modellezés
Az andragógus személyisége:
- ők is pedagógusok (módszereik, stratégiáik onnan származnak)
- kezdetben feladatuk a második esély megteremtése volt a felnőttek számára
- lassan kezdett kialakulni, hogy másfajta embert, másfajta típusú pedagógust igényel a feladat
- emberbaráti, filantróp gondolatok vezérelték őket
Az andragógia profeszionalizálódott és diverzifikálódott (népművelő, oktatás szervező, személyügyis, animátor, HR-es, stb.).
A felnőtt oktatás háromféle felfogása
Hauch szerint:
- Idealisztikus felfogás
- feladja tanári szerepét, társa a tanulónak
- irányítja a folyamatot, de elsősorban ösztönzi
- pl. népfőiskola
- Legalisztikus felfogás
- iskolán kívüli nevelést jelenti csak (tanfolyamok, művelődési formák)
- Realisztikus felfogás
- ötvözi az előző kettőt
- a felnőttoktató egy kalauz, aki együtt járja az utat a tanulóval – de azért irányít inkább
Alheit szerint az emberekben az önálló tanulás képességét kell fejlesztenie a felnőttoktatónak.
A felnőtt oktató kompetenciái:
- munkafolyamatok tervezése, szervezése
- megismerje a hallgató képességeit, motivációit
- együtt tanulást ösztönözze
- szakértelem
- szociális képességek
Az andragógus típusai:
- Előadó típus
- dominál a szakértelem
- Szakértő típus
- fontos a hallgató tapasztalata, nem csak a tanító saját szakértelme
- Csoportvezető típus
- nem közlő, hanem inkább problémamegoldó módszerek híve
- csoportban működteti a hallgatókat
- fontos a csoport általi fejlődés
- Animátor típus
- a szimuláció eszközével él
- Tutor típus
- a tanulási folyamat egy pontján segítséget nyújt
- nincs jelen végig, csupán abban a folyamatban, ahol hiányzik a tanár segítsége
- Mentor típus
- hasonló a tutor típushoz
- azonban nem csak akkor lép be, ha hiányzik, hanem végig jelen van
- Tréner típus
|