ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Andragógia jegyzetek
Andragógia jegyzetek : 2. konzi anyaga

2. konzi anyaga

  2007.10.11. 22:06

Tanulási és tanítási stratégiák

Tanulási és tanítási stratégiák

 

 

Tanuláselméletek:

-          Asszociációs elméletek

-          Konnexionista elmélet (Pavlov féle inger-válasz reakciós)

-          Problémamegoldás

 

Ezekre alapulnak a tanulási stratégiák, amik már tudatos választás alapján működnek.

 

Az andragógus feladata, hogy megismertesse ezeket a stratégiákat az emberekkel, és segítse őket a választásban.

 

 

I. Tanulási stratégiák

 

Falusi Iván rendszere:

 

  1. Célközpontú stratégiák

-         információ bemutatás segítségével

-         kézség fejlesztés

-         fogalomtanítás

-         gondolkodásfejlesztés (probléma megoldás, felfedeztetés)

  1. Szabályozáselméleti stratégiák

(fontos az önálló tanulás és a tanítás aránya)

-         programozott tanulás

-         nyitott tanulás

-         adaptív tanulás

-         mesterfokú tanulás

(erős tanári felügyelet, homogén csoport létrehozása a célja, hogy megvalósuljon a közös tanulás és megtalálják a közös módszereket. Ennek fázisai: tudásszint felmérés -> felzárkóztatás -> tanulás/tanítás)

 

Nagy Sándor rendszere:

 

-         induktív stratégia

-         deduktív stratégia

-         interorierációs stratégia

(olyan tanulási környezet teremtése, ahol az adott ismeret belsővé válik – interorierizálódik. Vagyis kellőképpen motivál, valamint meggyőz, hogy ez fontos a tanuló számára. Ahogy belsővé válik, el is hiszi. Ide tartoznak egyes szociális tanulási formák, ill. pl a szokások kialakulása)

-         asszociációs stratégia (egyik legősibb stratégia)

-         algoritmusos stratégia

(a tanulás lényege, hogy algoritmusokat építsünk ki -> folyamatokat úgy lehet megtanulni, hogy elmondjuk a fázisait)

-         kondícionális stratégiák (konnexionista elméletre épít)

 

 

Kozéki Béla – Noah Entwistle rendszere:

 

Tanulási motivációt mérő kérdőívet alkottak meg. A tanulási stratégiák technikákból épülnek fel. A kérdőívük azt méri, hogy az emberek melyik technikákat részesítik előnyben.

 

3 alaptípust különböztettek meg:

 

  1. Mélyreható stratégia

-         dolgok megértése a cél, ill. az összefüggések megragadása

-         fontos az ok-okozati összefüggés

-         új ismereteket a régihez kapcsol

  1. Szervezett tanulási stratégia

-         rendszeresség jellemzi, ill. logikus gondolkodás

-         jó munkaszervezés

  1. Mechanikus tanulási stratégia

-         aprólékos, törekszik a részletek megjegyzésére

-         nehezen képes az összefüggések megértésére

-         célja a minél több ismeret megszerzése, minél pontosabban

Az ezek közti választás függ attól, hogy mit és milyen céllal tanulunk!

 

 

II. Tanulási stílusok:

 

Többféleképpen csoportosíthatóak, főként személyiségfüggő, hogy végül melyik a megfelelő.

 

  1. Érzékszervek preferenciája szerint:

-         auditív

-         vizuális

-         kinesztikus (tevékenységből)

 

  1. Társas környezet fontossága szerint:

-         magányos tanuló

-         csoportban tanuló

 

  1. Reakciómód szerint (adott információra hogyan reagál):

-         impulzív (azonnal feldolgozza az információt, és reagál)

-         reflektív (több idő kell, inkább reflektál = visszafelé néz)

 

  1. Érzelmi hozzáállás szerint:

-         motivált

-         kitartó

 

 

III. Tanítási stratégiák:

-         módszerek

-         tanulás feltételeit számba vesszük

-         célok és követelmények figyelembe vétele

-         út megtervezése (= tanítási stratégia)

Csoma Gyula rendszere:

 

  1. Közlő tanítás

-         tanítás = információ közlés

-         tanulás = információ befogadás

-         tartalma körülhatárolt

-         a tanár algoritmizál, és a tanulástól azt várja, hogy a tanuló ezeket az algoritmusokat adja majd vissza

-         módszerei: magyarázat, előadás, kérdés-felelet (irányított – Szókratész), szemléltetés

  1. Problémamegoldó tanítás

-         tanuló aktív, keresi a választ. A saját tanulási stratégiáit választja.

-         A tanár kérdez, a tanuló felel, de talán nem azt, nem úgy, ahogy a tanár várja. Kibővítheti azt, eltérhet a tanár elképzelésétől.

-         Hátránya: tévutak, sok idő vesz igénybe, nem biztos hogy a fogalmak tudatosulnak

-         Más típusú pedagógust igényel ez a tanítási forma, aki menet közben tudatosít, szakértő, empatikus

-         Módszerei: vita, szimuláció, helyzetgyakorlatok, projektek készítése, modellezés

 

 

Az andragógus személyisége:

 

-         ők is pedagógusok (módszereik, stratégiáik onnan származnak)

-         kezdetben feladatuk a második esély megteremtése volt a felnőttek számára

-         lassan kezdett kialakulni, hogy másfajta embert, másfajta típusú pedagógust igényel a feladat

-         emberbaráti, filantróp gondolatok vezérelték őket

 

Az andragógia profeszionalizálódott és diverzifikálódott (népművelő, oktatás szervező, személyügyis, animátor, HR-es, stb.).

 

 

A felnőtt oktatás háromféle felfogása

Hauch szerint:

 

  1. Idealisztikus felfogás

-         feladja tanári szerepét, társa a tanulónak

-         irányítja a folyamatot, de elsősorban ösztönzi

-         pl. népfőiskola

  1. Legalisztikus felfogás

-     iskolán kívüli nevelést jelenti csak (tanfolyamok, művelődési formák)

  1. Realisztikus felfogás

-         ötvözi az előző kettőt

-         a felnőttoktató egy kalauz, aki együtt járja az utat a tanulóval – de azért irányít inkább

 

Alheit szerint az emberekben az önálló tanulás képességét kell fejlesztenie a felnőttoktatónak.

 

A felnőtt oktató kompetenciái:

-         munkafolyamatok tervezése, szervezése

-         megismerje a hallgató képességeit, motivációit

-         együtt tanulást ösztönözze

-         szakértelem

-         szociális képességek

 

Az andragógus típusai:

 

  1. Előadó típus

-         dominál a szakértelem

  1. Szakértő típus

-         fontos a hallgató tapasztalata, nem csak a tanító saját szakértelme

  1. Csoportvezető típus

-         nem közlő, hanem inkább problémamegoldó módszerek híve

-         csoportban működteti a hallgatókat

-         fontos a csoport általi fejlődés

  1. Animátor típus

-         a szimuláció eszközével él

  1. Tutor típus

-         a tanulási folyamat egy pontján segítséget nyújt

-         nincs jelen végig, csupán abban a folyamatban, ahol hiányzik a tanár segítsége

  1. Mentor típus

-         hasonló a tutor típushoz

-         azonban nem csak akkor lép be, ha hiányzik, hanem végig jelen van

  1. Tréner típus

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!