2. konzultáció anyaga
2007.10.11. 22:07
Marketing stratégia kialakulása, lépései, stb.
Marketing stratégia kialakulása:
- kezdetben saját célra termelés (naturális gazdálkodás)
- aztán létrejött a kereskedelem központú szemlélet, melynek jelszava a „Legyen megrendelés!” volt
- aztán a gazdasági világválság után kialakult a piacközpontú szemlélet (amit termelünk, azt igazítsuk a fogyasztó igényeihez)
Ez úgy alakult ki, hogy a gazdasági fejlettség túl magas lett, a fogyasztók ehhez képest már nem tudták megmondani, mi az igényük -> a gyártó kitalálja -> marketing szemlélet (manipulatív szemlélet)
Marketing stratégia lépései:
Marketing: fogyasztói igények kielégítése profit maximalizálás mellett. Ennek eszköze a STRATÉGIA.
- Külső és belső analízis
- Külső: versenyelőnyök, konkurencia, stb.
- Belső: SWOT analízis (erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyes felmérése)
- Marketing célok meghatározása
A cél legyen rövid, tömör, érthető, megvalósítható, személyekhez köthető. Jelentsen kihívást a személyzetnek.
- Célpiaci prioritás meghatározása
- szegmentáció
- Marketing alapstratégia választása
- alacsony költség stratégia
hatékonyság kihasználására épül
(alacsony bérköltség, magas kapacitáskihasználás -> alacsony árak!)
pl. noname termékek
- megkülönböztetési stratégia (egyediség)
minőség, védjegy, márkajelzés
- fókusz/rés-stratégia (előző kettő egyvelege)
rétegkiszolgálásra törekszünk
pl. luxus vagy presztízs termékek
- át nem gondolt marketing stratégia
folyamatosan biztosítja az alacsony jövedelmezőséget
pl. TESCO gazdaságos tokaji aszú
Marketing mix (Kottler féle 4+1 ’P’):
- Product (termék)
- Price (ár)
- Place (értékesítési csatorna, hely – indirekt /termelő-nagyker-kisker/ vagy direkt)
- Promotion (kommunikációs mix – reklám, PR)
+
- People (mindenkinek a stratégia szellemében kell dolgoznia a cégnél)
Marketing akcióterv elkészítése:
- kérdések: Ki? Mikor? Mit? + Mennyi pénzért? Ki ellenőriz? Visszacsatolás!
- Marketing költségvetés elkészítése
- Profitanalízis (fedezeti pont keresés)
Kimutatjuk, hogy milyen termék mennyiségnél következik be az a profit növekedési szint, amelynél megtérül a befektetett marketing költség. Optimális esetben a kampány felénél megtérül, és a végére megduplázódik.
Marketing akcióterv Végrehajtása:
- szigorú ellenőrzések
- értékelés: merre halad a végrehajtás? Mikor mi történt?
Analízisek, brainstorming -> ha nem jó: finoman elkezdjük módosítani a stratégiát
Humán erőforrás alakulása:
- Törvényi háttér és szabályozó rendszer
- Munka Törvénykönyve
(hogyan kell munkaviszonyt létesíteni, fenntartani, megszüntetni)
egyfajta „keretjogszabály” – csupán a fő szabályokat tartalmazza, részleteket nem!
- Kollektív szerződés
(adott munkahelyre vonatkozó általános szabályozás)
Szakszervezet+munkáltató alkotja meg, nem módosíthatja a Munka Törvénykönyvét, de pozitív irányban korrigálhatja (pl. egyéb juttatások)
- Egyéni munkaszerződés
Ha van kollektív szerződés: akkor ez csak a személyes adatok, munkakör, munkaidő, munkavégzés helye függelmi viszonyok, alapbért tartalmazza.
Ha nincs kollektív szerződés: ami abban lenne, az is ebben van
- Munkafeltételek kialakításában résztvevő szervezetek
- Országos Érdekegyeztető Tanács
Kormányzat+munkaadók+munkavállalók képviselői alkotják
Egyetértési joga van: kötelező minimálbér, munkaügyi ellenőrzés formája, tömeges elbocsátások, munkaidő és szabadnapok kérdése
- Szakszervezetek
Politikai szervezetek, szakmánként szerveződnek.
Célja: munkavállalók érdkeinek képviselete, ún. „postás” szerep
Feladata: felügyeli, hogy betartják e a kollektív szerződést és a Munka Törvénykönyvét
- Üzemi tanács
50 fő felett kell létrehozni, 15-50 fő között üzemi megbízottat kell választani.
Együttdöntési joga van: jóléti pénzek elosztása, és a jóléti ingatlanok hasznosítása terén.
Évente kell tájékoztatni a vállalat gazdasági helyzetéről, tevékenységi kör változásról, likviditásról, nagyobb beruházásokról, munkafeltételek változásáról
A törvény előírja a munkaadónak, hogy kötelező együttműködnie a szakszervezetekkel és az üzemi tanáccsal.
Munkaviszony létrejötte:
Munkaadó és munkavállaló közös jognyilatkozata alapján jön létre (munkaszerződés).
Munkavállaló lehet:
- tankötelezettségét letöltötte
- 15. életév után szülői engedéllyel
Munkáltató lehet:
- aki jogképes
- nagy cégnél tudnia kell a munkavállalónak, ki gyakorolja a munkáltatói jogokat (közvetlen főnök, ügyvezető, HR-es)
Munkaszerződés típusai:
- határozatlan idejű
- határozott idejű
Írásba kell foglalni még aznap, amikor munkába áll a munkavállaló. A munkaadónak a munkavállaló munkába állását megelőzően van bejelentési kötelezettsége.
Munkaviszony létrejötte:
- pályázattal (csak az nyerhet, aki részt vett a pályázaton), aminek a feltételeit korrekten meg kell határozni
- munkaszerződés
- próbaidő (max. 3 hónap)
Munkaszerződés módosítása:
- Csak közös megegyezéssel!
- A munkaszerződés a jogutód cégre is érvényes!
- A kollektív szerződés sem módosíthatja negatív irányban!
Munkáltató kötelezettségei:
- foglalkoztatási kötelezettség
- feladathoz kötődő ismeretek biztosítása
- munkaszervezési kötelezettség
- fizetési kötelezettség
Munkavállaló kötelezettségei:
- személyes munkavégzés
- munkaidő betartása
- együttműködési kötelezettség
- szakszerűség
- utasítások végrehajtása
- üzemi titoktartás
- részvétel a továbbképzéseken
Munkaidő, munkarend:
- általában 8 óra, de maximum 12 óra (havi és éves keretben is meghatározható)
- pihenőidők: munkaközi szünet (6 óránként húszperc), napi pihenőidő (11 óra, ill. minimum 8 óra alvás)
- szabadnapok: munkaszüneti napok (ünnepek), heti pihenőnapok (2), szabadság (18 évesen 20 nap, életkorral növekszi, maximum 30 nap), betegszabadság (csak orvos írhatja ki)
Munka díjazása:
- időbér
- teljesítménybér
- kombinált bér (fix alapbér + teljesíténybér)
|