2007. október 16.
2007.12.18. 08:56
2007. október 16.
A modern regionalizmus térnyerése: a középszint felértékelődése a nemzeti és európai gazdasági, politikai és társadalmi változások hatására
Következmény:
- a hatalmi gépezet szervezeti újraszabályozás
- a társadalmi irányítás újraszabályozása
- a forrásfelosztás újraszabályozása
Ennek eredményeként felgyorsult a decentralizációs folyamat. Azaz a területfejlesztés szubnacionális szereplőinek megerősödése vált jellemzővé, amely a centralizált hatalom térbeli ellensúlya lett
A regionalizmus térnyerése
Az etnikai-kulturális regionalizmus: a nemzetállami modell és a regionális nemzeti mozgalmak konfliktusa: pl.: belga, spanyol regionális szubkultúrák (vallon. Flamad, baszk, kasztíliai, andalúz, aragon….
Etnikai mozgalmak: követeléseik és határaik változatosak. Pl.: Olaszország: etnikai szervezetek területi határai stabilak, így nincs komoly politikai nyomás Rómára
De az új olasz regionalizmus – az Északi Liga már nem etnikai alapon szerveződött, hanem idegengyűlölő csoportok szövetsége – időnként felvetik az autonómia igényét, sőt esetenként erős szeparatista felhangok jelennek meg. Politikai legitimációval is rendelkeznek (Berlusconi), amely már veszélyezteti a nemzetállam integritását – ezt már nem nevezzük regionalizmusnak
Spanyolország: 500 éves regionális identitás (1479 óta létezik Spo., addig különböző szuverén territoriális egységek alkották a spanyol álamokat
Franco halála után (1975) szüeltett meg az új alkotmány, amely elismerte a regionális jogosítványokat
Baszkföld: a baszk szeparatizmus (nem indoeurópaiak) – az országrész vagy nemzeti kisebbség elszakadási (különválási törekvését hirdetik (a nemzeti kisebbség alapon történő szeaparatizmust Franciaország is elítéli – ott is élnek baszkok)
ETA képviseli: Euskadi Ta Askatasoma – általában terrorszervezetnek minősítik
A szélsőséges nacionalizmus nem minden esetben szeparatista: pl. a flamand nacionalista párt az etnikai arányoknak megfelelő hatalmi pozíciókat követelt Flandriának Belgiumon belül, illetve, hogy a flamand is legyen kötelező állami nyelv
Az új belga alkotmány: föderatív alapon fogalmazta meg az államot (Föderáció –föderalizmus: államszövetség)
A flamand követelések tükrözték a regionális gazdasági átrendeződést, így az etnikai mozgalmak periférikus érdekcsoporttá váltak és új igényeket fogalmaztak meg
Vallónia: a nehézipar bázisa (1973 óta válságövezet) helyett Flandria lett a meghatározó a belga gazdaságban: ennek megfelelően új térformáció alakultk i – szakítás a hagyományos forráselosztás elveivel
Tehát megvalósult a fogyasztási típusú gazdasági regionalizmus modellje, amely decentralizál, de nem hirdeti a kiválást az államtérből
Gazdasági eredetű regionális autonómiaigények: ha a gazdaság növekedési pályán mozog, ezek a kihívások relatíve könnyen kezelhetőek, az igények teljesíthetőek
Miért éppen az 1960-as évek végétől, az 1970-es évek elejétől jelentkezett?
- új versenyhelyzet
- szociokulturális elemek fejlesztése – nemzeti identitás erősítése (intézmények létrejötte)
A perifériák iparosodása, gazdasági felemelkedése együttjárt a kulturális homogenizációs központi törekvésekkel és kiformálódott a nemzetiségi kultúra regionális szintű védelmi rendszere
Mindezzel párhuzamosan elfogadott politikai törekvéssé vált a társadalomirányítás demokratizálódása:
- demokratikus intézmények bővülése
- klasszikus demokratikus alapelvek (pl. egyenlőség) bővülése
Erősíti a regionális identitásokat, miközben az állam növekvő javait mindinkább egyenlőbben kényszerült elosztani a
- személyek
- társadalmi csoportok
- országrészek
- településformák között
A regionalizmus egyéb ösztönzői: a társadalomirányítás funkcionális elemeinek racionalizálása
Azaz a modern területi közigazgatás kialakulása és fejlődése: - az európai városfejlődés első szakaszában fogalmazódtak meg az alapelvek, majd az urbanizációs hullám következtében továbbfejlesztették
Ezután következett be a népesség és a gazdasági tevékenység városból való kitelepülése a szuburbiákba és a rurális térségekbe
Ennek hatására a területei közigazgatás is differenciáltabbá vált: a funkcióbővüléssel párhuzamosan bekövetkezett a finanszírozás növekedése is. A költségvetési források nagyobb hányada került szubnacionális szinten felhasználásra
A funkcionális recionalitás eredményeként felértékelődtek a regionális hatalmi tényezők és tudatos politikai, gazdasági és tudományos tevékenységgé fejlődött a regionális tervezés
Nyugat-Európa: az 1960-as évektől a francia gazdaságtervezési modell terjedt el: a központi, ágazatcentrikus tervezést felváltotta a régiókra épülő tervezés – a nemzetgazdaság regionális sokszínűségének legitimációja
A nemzeti regionális politika kialakulásával párhuzamosan megjelent a gazdasági tervezési régió az állam és a helyi (lokális) önkormányzat között, amely alkalmas politika terepnek bizonyult a politikai elit számára
Régió-regionális politika: az állam hatékonyságának növelése érdekében hozták létre, hogy a régiókat mind aktívabban bevonják a nemzetközi munkamegosztás folyamatába. Mindez együtt járt az érdekérvényesítés lehetőségeinek szélesedésével
Régió: egyszerre jelent függőséget és autonómiát
Az 1970-es évek: ismét felerősödő centralizációs törekvések a termelés hatékonysága érdekében. A régió (lobby) a fogyasztás preferálta
Regionalizmus: az univerzális egalitarizmus és korporatizmussal szemben fogalmazódott meg. A regionális intézményrendszer az érdekegyeztetés fóruma, színtere lett
Korporati(vi)zmus: azonos foglalkozású rétegek hivatásrendjére épülő politikai berendezkedés
Korporáció: dolgozók+munkaadók közös érdekképviselete
Neok~: az állam és a nagy érdekképviseletek együttműködése (OÉT)
Regionális fejlődés: eredménye a regionális érdekartikuláció. De ez szembenáll az oszthatatlan nemzetállam eszméjével: központi gazdaságpolitika – helyi érdekek konfrontációja
Regionalizmus és integráció
Tagállamok regionális koncepciói, igényei és azok összehangolása – 1957-ben a Római Szerződés preambulumában érintették, majd 1987-ben az Egységes Európai Okmányban megfogalmazták a főbb elveket és megnevezték az eszközöket
2007. november 6.
A regionális politika sajátossága, hogy aktív, illetve, hogy sohasem lehet preventív jellegű: gyakorlatilag egy gazdaságtervezési folyamatot jelent
Annak sajátos beismerése, hogy a spontán piaci erők és érdekek társadalmilag gyakorta nem kívánatos eredményeket hozhatnak:
Ezért szükségessé válik a kontroll, a beavatkozás.
J. M. Keynes: a jóléti állam modelljének elméleti megalapozása: a nagy (1929-33-as) gazdasági válság időszakában, illetve annak tapasztalatai alapján fogalmazta meg elméletét.
A II. világháborút követően Nyugat-Európában általánosan elterjedt az átfogó gazdaságtervezés és szabályozás mintája párhuzamosan a nemzetállam rehabilitálódásával. Az 1940-es évek végétől az 1970-es évekig szilárdan létezett és jól működött a klasszikus jóléti állam modellje, mint komplex gazdasági-társadalmi jelenség, intézmény.
Új gazdaságpolitika: az univerzális jóléti állam megjelenése és működése új korszakot jelentett a regionális területfejlesztés politikájában.
Aktív területfejlesztési politikák indultak meg központi irányítással, állami beavatkozással – ez a javak redisztribúciójára (újraelosztására) épülő intervenciós gondoskodás korszaka
Ennek hatására komplex regionális fejlesztési programok indultak: a térszerkezet átformálása, az egyenlőtlenségek mérséklése volt a cél
1973, majd 1979: az olajválság – amely egyben strukturális válságot is eredményezett:
- ez a jóléti állam krízisének kezdete
- a jóléti rendszer társadalmi gondja
- Bretton Woods széthullása
A világgazdasági korszakváltás hatott a regionális politikára is: a korábbi, tömegtermelésre épülő, központi felhalmozást és redisztribúciót a differenciált piac szerepén alapuló, decentralizált gazdasági fejlődés váltotta fel
Az ipar helyet a mozgékonyabb, új területpolitikai és telepítési kívánalmakat igénylő tercier (szogáltatások) szektor vált meghatározóvá: ez az ú.n. posztindusztriális korszak kezdete
Ebben az időszakban átalakult a világgazdaság kereslet-kínálat szerkezete, új fogyasztási szokások és minták, modellek (szubkultúrák) jelentek meg és váltak meghatározóvá és erősödött a gazdaság aktorainak versenye
A keresletnövelő, a teljes foglalkoztatottságon alapuló gazdaságpolitkát a kínálatorientált verseny- és struktúrapolitika váltotta fel
Ennek köszönhetően az európai kontinens történelmi iparvidékei a legproblematikusabb gazdasági terekké lettek – az egységes erőcentrum (Anglia, Németalföld, Északkelet-Franciaország, Nyugat-Németország) feldarabolódott
Az új centrumok keletebbre tolódtak: „kék banán” elmélet
Az új kihívásokra és problémákra a hagyományos területfejlesztési politika eszköüzei elégtelennek bizonyultak – rugalmatlan gazdasági-társadalmi struktúrákat hoztak létre
A recesszió vagy stagfláció korában a központi gazdaságpolitika kezdetben megkísérelte orvosolni a romló nemzetgazdaság gondjait
Túlzott tőketámogatások: nincs kapcsolt immár a tőke mennyisége és indoka (foglalkoztatott-ság) között – vagyis a hagyományos (válság)ágazatok támogatása volt jellemző
Ez a kialakult gazdasági térszerkezet újratermelését finanszírozó politikává vált – vagyis a regionális különbségek növekedését eredményezte
Az új gazdaságpolitika: átértékelte a központ szerepét és a meghatározó aktorok közé sorolta a helyi politikai és gazdasági hatalom birtokosait – ezzel párhuzamosan megfogalmazta felelősségüket a regionális kihívások kezelésében
A reformelképzelések típusai:
- A regionális problémák visszaszorítása: az önerőre támaszkodás elve – nincs központi támogatás, nincs regionális segélyezés. Tudatosan nem vette figyelembe a regionális különbségeket, csak nemzeti problémák létezését ismerte el. Azt mondta, hogy a központi irányítás általában támogassa az innovációt, de a gazdasági stratégiát a fejlett régiók prioritásait nézve kell megfogalmazni (liberális új jobboldal, neoliberális irányzat)
- Tradicionális regionális politika revíziója: a globális gazdaságpolitika legyen komplexebb – legyen innováció-, infrastruktúrabarát, vegye figyelembe a képzettség jelentőségét, mert ezek gazdaságélénkítő hatással bírnak, vonzzák a működő tőkét =beruházásösztönzők
- (konzervatív új jobboldal, hagyományos baloldal)
- Komplex regionális fejlesztés: a központi és helyi igazgatás- és gazdaságpolitika harmonizációja
- Központ: legyen képes a regionális igények integrálására a gazdaságpolitika megfogalmazásakor
- Helyi: legyen képes megjeleníteni és képviselni a regionális érdekeket – érdekérvényesítés, illetve a feladatok komplex megoldására ( mérsékelt, ú.n. városi baloldal)
Nyugat-Európa: a regionális alapú preferenciális rendszer alakult ki: a korábbi automatikus támogatási rendszerrel szemben a diszkrecionális formák megjelenése vált jellemzővé
Mindez szigorú kritériumrendszer kialakítását és bevezetését igényelte:
Jellemzői:
- decentralizáltság: ösztönzési alapok regionális szintje
- tőkeorientált ösztönzés: a munkaerő-orientált felváltása
- tercier szektor támogatása
- kis- és középvállalkozások növekvő szerepe
A komplex és szigorú kritériumrendszer funkciója: szűr, hogy a támogatások a megfelelő helyre jussanak
- érdemesek – a szükséges alapfeltételek egyike
- segélyre szorulók
Helyi intézmények szerepe: gazdaságszervező és tanácsadó, stratégiaalkotó (szintén előfeltétel)
Szempont:
ellenőrző rendszer léte – külső vagy központi intézmények
kontrolling rendszer – helyi szervek feladata
|