Az EU regionális politikája
2007.12.18. 08:57
2007. október 2., 2007. október 9.
Az EU regionális politikája
2007. október 2.
Az EU
Az integrációs folyamat célja – gazdasági prosperitás és társadalmi harmónia megteremtése
Létező valóság a mai Európában:
- a szociális kirekesztettség
Mindez a tagállamok, a régiók és egyes társadalmi csoportok között és belül érzékelhető – ezért a megosztottság folyamatosan növekszik
A regionális egyenlőtlenségek korát éljük – ez ma sajnálatos realitás
Viszont az EU-s elképzelések szerint nem elfogadható, ezért szükséges a szorosabb integráció – az Egységes Európai Okmányban (1987.) megfogalmazódott a gazdasági és szociális kohézió erősítése iránti igény
Maastricht (1992.): deklarálták a regionális fejlettségbeli különbségek kezelésének szükségességét – azért, hogy a jövedelemviszonyok, az életszínvonalban tapasztalható szakadék csökkenjen
Kimondták, hogy szükség van ezért többek között az ún. transzeurópai hálózatok rendszerének kiépítésére, valamint megfogalmazták a négy szabadság elvét is – az esélyegyenlőség szellemében (?)
Az EU, mint térközösség hosszabb távon nem fenntartható, amennyiben a feltételek tartósan és markánsan eltérnek egymástól regionális szinteken
Nem lehet reális cél a teljes kiegyenlítődés – nincs értelme az egyenlősdinek, hiszen a kü-lönbségek részben az eltérő történelmi és geográfiai okok miatt alakultak ki
Kohézió: stratégiai cél – a szociális és regionális különbségek csökkentése érdekében
A regionális politika, mint eszköze ennek, ezért létezik 1975 óta hivatalosan deklarálva
Cél:
- az elmaradott régiók versenyképességének javítása
- a foglalkoztatás körülményeinek javítása
- a gazdasági potenciál növelése
Mivel az európai nagytér meglehetősen komplex és bonyolult szerkezetű, amelyet számos, eltérő adottságú, gazdagságú régió alkot, így szükséges a régióspecifikus eszközrendszer kialakítása, amely tekintettel van a
- a nemzeti (állam) keretekre egyaránt
A régiók versenyképességét jórészt meghatározza az a tény, hogy mekkorák a regionális különbségek, illetve melyek és milyen jellegűek az adott regionális problémák
Tényezők
- Az infrastruktúra fejlettsége, valamint az emberi (humán)erőforrások – tudás, képességek – tőkevonzó képesség. Itt fontos szereppel bír a megfelelő színvonalon működő oktatás- és az egészségügy, mint a regionális alkalmazkodás, és versenyképesség alapja és meghatározója!!!! K+F tényező jelentősége. GDP/..% - 1%-kos csökkenése akár 10-15 éves lemaradást eredményezhet
- A régiók tőkevonzó képessége – a szerkezeti megújulás alapja: ehhez a központi források mellett szükséges a külső működő tőke(beruházás): TNC-k, multik. Akik biztosítják:
- a korszerű, piacképes terméket
- az értékesítési hálózaétkiépítése
- Földrajzi helyzet: elsősorban a cntrum – periféria modellt veszik alapul, amely ebben az esetben elsősorban a távolságra épül. Tehát kiemelkedő jelentősége van a szállítási, energia- és távközlési hálózatoknak – a beruházás egyik fontos szempontja, természetesen az adottságok figyelembe vétele mellett. Mindezek megléte lehetőséget adhat a regionális felzárkózás sikeréhez.
Regionális különbségek
Általában a makrogazdasági mutatókat alkalmazzák, hiszen ezekkel relatíve könnyű egyfajta regionális sorrendet kialakítani. Természetesen szükséges a mélyelemzés módszere is a valósághoz közelibb állapotok megismeréséhez: pl az GDP/fő esete
Megállapították, hogy regionális szinten például az EU-ban nagyobbak a különbségek, mint nemzetállamok között: ez már önmagában indokolja a regionális politika létét
Az sem mindegy, hogy az adott térségben milyen minőséget képvisel a humántőke. Képzettség, demográfiai viszonyok, a társadalmi mobilitás …..
Maga az infrastruktúra állapota (közlekedés, energia, szállítás, környezeti (szennyvíz, ivóvíz)
Ha ez gyengén fejlett, akkor hatással van a termelékenységre, illetve a foglalkoztatottságra
Állam és magántőke – mint ösztönzők ennek állapota alapján döntenek beruházásokról
Az infrastruktúra egyébként az ún. közjavak része!!!!!!!
2007. október 9.
A regionális prosperitás alapja: a magas termelékenységű gazdasági tevékenységek vonzása és fenntartása. Különleges jelentőséggel bír a tőkevonzás képessége
A regionális telephelyválasztás célja:
- piaci részesedés fenntartása vagy növelése
- országot (nemzetgazdasági teret) és nem régiót választanak a beruházók elsősorban
Tehát a nemzetállam és a régió megítélése, értékelése között szoros kapcsolta áll fenn
Mi alapján történik ez a folyamat?
- nagy méretű, fizetőképes hazai piac
- kedvező földrajzi helyzet
A beruházás kockázatos tevékenység – fontos a tőkemegtérülés!
Probléma lehet:
- a munkaerő ára és képzettségi színvonala
- a politikai rendszer bizonytalansága
Az európai integráció és a regionális specializáció kérdése
Növeli vagy sem az integráció a területi munkamegosztásra épülő specializációt? Ehhez feltételként az EGK, EK, EU „biztosítja” keretként: az egységes piac modelljét, a négy szabadság elvét (áru, tőke, szolgáltatások és személyek szabad áramlása (?), az inter-dependencia elvét
Erőforrásellátottság } amennyiben ezek a tényezők növekednek, akkor erősödő regionális spe-
Piaci potenciál } cializációról beszélhetünk
Napjainkban a tőkeellátottság helyett egyre inkább meghatározó tényezővé válik a képzettség színvonala – Bologna-folyamatot értékelni ebből az aspektusból is: a cél a képzettségi szintek közelítése, a beruházások térbeli kiterjesztésének lehetőségét megteremteni
A regionális elérhetőség kérdése
EK majd EU Bizottság: 1987-ben besorolták az európai régiókat három kategóriába:
- központi
- közbülső
- periférikus csoportba. A távolságot a GDP-vel súlyozva számoltak. Ezt követően 1994-ben ismételten besorolták az EU, az EFTA és Kelet-Közép-Európa régióit. Összesen 194 fő gazdasági centrumot emeltek ki.
Mi a periféria: alapját az átlagos utazási idő adta meg. Összesen több, mint 100 NUTS 3 régiót alkottak meg.
Régió: hat rá a nemzetgazdasági, gazdaságpolitikai környezet. Tehát nem magában álló dolog, nem autochton, befelé forduló rendszer, mint az orosz rajonok. Vagyis eleve nem lehet önellátás a célja.
A közös regionális politika
Azért szükséges az Unió beavatkozása (sajátos jelenség) a regionális szinteken, mert az itt jelentkező társadalmi, gazdasági különbségeket mérsékelni kell
Jellemző: reaktív – tehát utólagos beavatkozásról van szó (ex post jellegű) és elsődleges célja sohasem az új különbségek kialakulásának megakadályozása, hanem a már meglévők mérséklése
Feladata:
- a régió kihasználatlan erőforrásainak dinamizálása
- beruházások vonzása (megfelelő gazdasági klíma ösztönzése)
- a termelés, a foglalkoztatottság és a jövedelmek növelése
Mi a területfejlesztés? (hiszen a regionális politika jórészt ezt jelenti)
- a regionális fejlődés spontán folyamatait befolyásoló (állami, EU-s) beavatkozás
- területi struktúrák kialakítása, a célok és stratégiák megfogalmazása
- eszközök, intézmények összessége
A területfejlesztés feladata: a társadalmi funkciók gyakorlásához szükséges kedvező feltételek megteremtése (legyen méltányos és igazságos)
Gazdasági integráció: tulajdonképpen alkalmazkodási kényszer – lásd Magyarország és Kelet-Közép-Európa helyzetét 1990 után
Az EU-ban nem ágazatok (interindusztriális, hanem intraindusztriális jellegű!
Következménye: azok a régiók nyernek, amelyeknek gazdaságszerkezetük diverzifikált
Kiderült, hogy maga az integrációs folyamat is polarizálja a társadalmi-gazdasági nagyteret, mert eltérő a régiók gazdasági fejlettsége és gazdasági szerkezetük is
Tehát: amennyiben nem hatékony a kompenzációs politika – 1975-től hivatalosan is regionális politika -, az EU, azaz az integráció létezése és működése kiélezi a regionális különbségeket, erősítve a centrifugális tendenciákat
Egyértelmű, hogy a spontán piaci alkalmazkodás nem elégséges (a „láthatatlan kéz” újabb ku-darca), sőt – Kelet-Közép-Európa teljesítési politikájának eredményeként a tradicionális 1 : 2 arányú lemaradása 1 : 4 arányúra növekedett
Aktív regionális politikára van szüksége az EU-nak, mert:
- strukturális gyengeség: - piaci rugalmatlanság
- termelési szerkezet minősége
- piacra jutás feltételei
- termelési tényezők kihasználtsága: különös tekintettel a munkaerő mobilitására
- erőforrás-allokáció. hová megy a tőke – a magánberuházó a fejlett régiókat preferálja a nyereség, a tőkemegtérülés gyorsasága miatt. A periférikus régióban magasak a társadalmi költségek!
Regionális politika: ha jól működik, csökkenthetők az állami közkiadások általa. Csökkenő munkanélküliség, csökkenő szociális kiadások és növekvő adóbevételek
Ha sikeres a regionális politika, megvalósul a „spill over”: az integráció mélyülése történik általa
A hatékonyság mellett fontosak a politikai szempontok is: a társadalom sajátos módon szerveződő közösség, amelyben létezik a szolidaritás, valamint a tolerancia
A területfejlesztés – regionális politika csakis hosszú távú lehet!!!!!!!
Főbb eszközök:
Egyéb eszköz lehet:
- kamatráta csökkentése
- adóengedmények
- energia, szállítási költségek csökkentése
- kereskedelmi protekcionizmus (nem elfogadott az EU-ban)
Pénzügyi segélyek: minden vállalkozás kaphat
Adóengedmények: csak nyereséges vállalkozás részesülhet benne
EU-régió: gazdasági és kulturális szerepe – visszahatás!
Általában igaz, ha a regionális szint határozhatja meg a fejlesztés piroritásait (szubszidiaritás elve!), akkor a regionális politika is hatékonyabb
|