SZOCIÁLIS SZEREP –VÉLEMÉNY –NÉZET –ÉRTÉK
2007.11.16. 14:53
3. tétel
SZOCIÁLIS SZEREP –VÉLEMÉNY –NÉZET –ÉRTÉK
Szerep
A szociálpszichológia státusznak nevez minden olyan társadalmi helyzetet, funkciót, amelyet az egyén elfoglal, illetve betölt. Minden egyes státuszhoz meghatározott társadalmi elvárások, követelmények kapcsolódnak; ezeket nevezi a társadalomlélektan szociális szerepeknek.
BUDA BÉLA: a szociális szerep sajátos reagálási mód; olyan technika, amely lehetővé teszi az egyén számára, hogy egyéniségének sérelme nélkül kapcsolódhasson be a rendezett együttélési mintákba, leegyszerűsíthesse a társadalmi szerkezetben való élés mechanizmusát, előreláthatóvá tegye az érintkezések kimenetelét.
Szerepelvárás: az adott státusszal kapcsolatban megfogalmazódó társadalmi követelmények összessége.
DAHRENDORF (1958): szerepelvárások osztályozása:
Ø Kann –elvárások: a szerep megvalósításával szemben táplált csekély szankcióval járó követelmények, melyeket az illem és a jó modor szabályaiként azonosíthatunk.
Ø Soll –elvárások: ezek közösségi szankciók, melyek a szerepelvárások megsértése esetére kiközösítést, kerülést, deviánsnak járó megbélyegzést helyeznek kilátásba.
Ø Muss –elvárások: ezek társadalmi szankciók, melyek a szerepelvárások felrúgása, kijátszása, semmibevétele esetére büntetőjogi következményekkel fenyegetnek.
(Csepeli György: Szociálpszichológia)
Szerepelképzelés: a megvalósító személy által előzetesen kialakított és valószínűsített követelményrendszer.
Szerepmagatartás: a szerep egyéni megvalósításának a módja.
Szerepkészlet: az egyén által aktuálisan birtokolt –szereppel adekvált – reagálásmódok halmaza.
Szerepmodell: a társadalmi (közösségi) követelményeket megtestesítő minta (pl. az ideális orvosszerep).
Szereptípus: a szerep hovatartozását jelző fogalom.
Három változata van:
1. adott vagy velünk született szerep (ilyenek a nemi szerepek),
2. a tanult vagy kivívott szerep (mint például egy foglalkozási szerep) és
3. a spontán szerep (idegen körülmények között képes valaki úgy viselkedni, ahogyan azt ebben a szituációban az adott szerepet ténylegesen birtokló egyéntől elvárják)
(Dr. Szabó István: Bevezetés a szociálpszichológiába)
Vagy :
a, pervazív szerep: az egyén összes többi szerepére hat (nemi szerep, generációs szerep)
b, rokonsági –családi szerep
c, foglalkozási szerepek
BANTON említi a szituációs szerepeket, amelyek kiváltképp a modern, magasan szervezett, sokféle interakciót szabványosító és lehetővé tevő társadalmakban élő egyének életére jellemző.
Szociológiai logikát követve a szerep
-formális (személytelen)
-informális (magánélet szféráját uralják) lehet.
(Csepeli György: Szociálpszichológia)
Szerepkészlet: egy meghatározott státuszhoz kapcsolódó, de különböző helyzetekben kivitelezett viselkedési formákat nevezzük így. Ilyen pl.: másképp viselkedik a pedagógus a tanulókkal, kollegáival, szülőkkel.
Szerepkomplexum: az egyén esetében egy időben betöltött különböző státuszaihoz kapcsolódó szerepek összessége.
(órai jegyzet)
Szerepkonfliktusok: Minthogy ugyanannak a személynek egyidejűleg több szerepet megvalósítania (többféle elvárásnak kell egyszerre megfelelnie), gyakran előfordul, hogy a különböző jellegű és erősségű elvárások teljesítése nehézségekbe ütközik. Ilyenkor alakulnak ki az ún. szerepkonfliktusok (szerep –összeütközések).
Szerepkonfliktusok
↓
Szerepek közötti szerepen belüli személy -szerep
konfliktusok
szerepküldők okozta szerepküldő okozta
Személy –szerep konfliktusok:
1. túlterhelés, amikor a személy olyan mennyiségű kötelezettséget vállal, aminek már nem tud hiánytalanul megfelelni.
2. személynek valamely értékét, hitét, belső meggyőződését kell feláldoznia a szerep teljesítésekor.
Szerepek közötti konfliktus: pl. a női családi szerepek (anya, feleség) ütköznek a hivatási szereppel.
Szerepen belüli konfliktus: ugyanazon szereppel kapcsolatos ellentétes elvárások váltják ki.
Konfliktuskezelési mód lehet a
· szerepek "összeolvasztása", amikor is két ütköző szerepből átmenetileg egyet csinálunk (pl. oktatói és kutatói szerepet)
· szerepalku, amelynek lényege a kompromisszumképzés (pl. családanya a munkahelyen felhalmozódott feladatok miatt kénytelen megkérni férjét, hogy bizonyos házimunkákban segítsen)
· racionalizálás, amikor az egyén elfogadható magyarázatot próbál kitalálni valamely kötelezettség elmulasztásának igazolására
· végleges megoldás a szerepből való kilépés (pl. valamilyen szervezeti tagság megszüntetése)
(Dr. Szabó I.: Bevezetés a szociálpszichológiába)
Szerepkonfliktusok elviselése:
o a figyelem megosztása :kiiktatja tudatából az ellentmondást egy időre (pl. míg férj szerepét teljesíti, gondolni sem mer a házasságon kívüli kapcsolatára)
o ideológiakovácsolás: a konfliktusos tényezőket átértékeli, s valamilyen racionális elmélet segítségével "megmagyarázza" önmagának, hogy miért kénytelen egymással összeegyeztethetetlen igényeket kielégíteni.
o Kompromisszumképzés
o Kábítás: a kínzó élménytől megszabadulhat nyugtatók, kábítószerek segítségével.
o Menekülés: pl. öngyilkosság
A szereppel való teljes azonosulás nem feltétlenül pozitív érték, van amikor destruktív, értékromboló magatartással jár együtt.
A videón látott börtönkísérletben a szereppel való teljes azonosulás szélsőséges viselkedést eredményezett. (kísérlet: rabokat és őröket játszottak egészséges emberek. A rabok 24 órából 24 órát játszottak, az őrök 8 –at. Az illető személyisége és az eljátszott szerep közti határok eltűntek. Sok rab szélsőséges stresszreakciót mutatott. A 2 hétre tervezett kísérletet 6 nap után le kellett fújni. A kutatásoknak ma sokkal szigorúbb etikai határai vannak. Kurt Levin: csoportkutatás, Philip Zimbardo: narrátor, Solomon As: konformizmus)
A személy távolíthatja magától szerepeit, ezt Heller nyomán inkognítónak nevezzük. A szereptávolítás cselekvéssé fordítása a szerepfelborítás.
Vélemény
HOVLAND JANIS és KELLEY: a vélemény speciális, szemben az adott tárgyra vonatkozó attitűddel, illetve az egyén által képviselt általános orientációval.
(attitűd: valamilyen társadalom által létrehozott, társadalmilag konstruált dologra vonatkozik. Valamilyen véleményre, nézetre utaló megnyilvánulás.)
A vélemény nyílt, jól megfigyelhető, ésszerűnek tűnő kijelentés, szemben a rejtett, gyakran lappangó, irracionális összetevőket is tartalmazó attitűddel, melynek feltárása nehézkes, bonyolult és bizonytalanságokkal teli. A véleményt a nézethez viszonyítva a változékonyság, ingatlanság, indokolatlanság jellemzi.
OSGOOD –SUCI –TANNENBAUM: vélemény= valószínűségi ítéletek, becslések
Nem vélemény:
- Tényekre vonatkozó ítélet
- Logikailag bizonyítható elmélet alapján kifejtett megállapítás
- Tudományos, politikai, művészi, vallási vonatkozású állítás
A személyes tudás periferikus kommunikatív magnyilvánulásaként értelmezett vélemény meghatározó jegye a beágyazatlanság. (kognitív, helyzeti, szociális, személyiségbeli) amint centralizálódás megy végbe, a vélemény nézetté, attitűddé, meggyőződéssé való átalakulásáról beszélünk. A vélemény a személyes tudás alapegysége, melynek alakulása a belső és külső körülményektől függ.
Nézetek
A nézetek lehetővé teszik az elkülönítést és a normatív megkülönböztetést. A minősítések a társadalmi jóváhagyás –ellenzés, normalitás –abnormalitás és esetenként az erényesség –bűnösség vélelmeit tartalmazzák.
Amikor merev nézetekről beszélünk, meg kell különböztetni a merevség változatait.
- Pszichikus szükségletek folytán motivált nézetek (erkölcsi, szexuális és a személyekre, mint társakra vonatkozó nézetek)
- A társadalmi viszonyok pszichikus interiorizálódásaként jelennek meg
Értékek
Az értékek arra vonatkoznak, hogy mi a jó vagy rossz, mi a szép és a rút…
A célértékek jelölik ki a társadalom és az egyén számára a követendő cselekvéseket, melyek eredményeképpen a valóság irreverzibilisen átalakul.
Az eszközértékek a cselekvések mikéntjét minősítik.
Az értékek ugyan bizonyíthatóak és verifikálhatatlanok, ugyanakkor poláris szerkezetük és a beléjük vetett hit folytán adódó motivációs erejük révén jelentésekkel teli cselekvési teret képesek teremteni a társadalom tagjai számára.
CLYDE KLUCKHOHN: három értékdimenziót különböztet meg.
- modalitás dimenziója: az értékek poláris taszító –vonzó hatásait jelöli.
- tartalom dimenziója: az értékek érvényesülési közegét írja le
- szándék dimenziója: a cselekvő reflexivitásának meglétét vagy hiányát jelöli
Értékek funkciói:
Az értékek egyfelől a személyiség legmélyebben beágyazott, eligazodást szolgáló támpontjai, melyek beágyazottságuk révén szilárdságot, következetességet, biztonságot képesek nyújtani az emberek számára a társadalomban zajló életben. Másfelől az értékek a társadalmi csoportok, rétegek, osztályok integrációjának szociálpszichológiai eszközei, a világ kollektív értelmezésére, látására szolgáló "legkisebb közös többszörösök".
Az értékhez való hozzáférés nehézségei:
1. Mimikri. Az emberek sokszor maguk sincsenek tisztában az értékeikkel.
2. Kamuflázs. Nem feltétlenül tudják és akarják kinyilvánítani az értékeiket.
3. Hipokrízis. Az emberek szeretnek szebb színben feltűnni.
Az értékhiány sajátos esete a cinizmus, amikor a személy maga számára semmisnek tartja az értékeket.
(Csepeli)
Kognitív beágyazatlanság:
"milyen hülye Picasso mikor tud festeni rendesen is" → nem kizárt, hogy ezt a véleményt módosítja
Helyzeti beágyazatlanság:
Pl. csecsemőt megyek látogatni. Mindenképp a helyzet által meghatározott szerepre érvényes szabály értelmében mindenképp pozitív értékelő közlést teszek.
Személyiségbeli beágyazatlanság:
Az előítéletek, az elvakult, dogmatikus nézetek sokszor a vélemények álarcában jelennek meg. "Nekem az a véleményem, hogy…"
|