Jegyzetek
2008.01.08. 18:39
ÁSZ: OGY pénzügyi, gazdasági, ellenőrző szerve.
Kifejezetten az ellenőrzésre szakosodott, csak az OGY-nek és a tv-nek van alárendelve.
Elnöke-alelnökei 12 év (Kovács Árpád). Újraválaszthatók, mentelmi joguk van, szigorú összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat.
Független a kormánytól, ellenőrzési tevékenysége kiterjed minden olyan tevékenységre, ahol állami vagyonnal gazdálkodás folyik.
Törvényességi, célszerűségi, eredményességi szempontból ellenőriz.
Véleményezi a kormányprogramot.
A vizsgálatokról szóló jelentései nyilvánosak.
Kármegelőző jelentéseket tehet.
Pénzeszközöket zárolhat.
Tájékoztatja az OGY-t.
Eljárást kezdeményezhet.
MO államfője, Köztársaság Elnöke
Kifejezi a nemzet egységét és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett. Önálló, minden más hatalmi ágtól független, politikailag semleges hatalom.
Kinevezési jogkörei vannak, ezeket miniszteri ellenjegyzéssel teszi.
Nagykövetek, követek, államtitkárok, MNB Elnöke, Alelnökeinek kinevezése, Egyetemi tanárokat, rektorait, tábornokokat, a Honvédség parancsnokát, vezérkari főnököket, megerősíti tisztségében az MTA Elnökét.
Rsztvehet és felszólalhat az OGY-n, és annak bizottsági ülésein, javaslatokat tehet, de nem szavazhat.
Tv-t és népszavazást kezdeményezhet.
Az ő javaslatára választja az OGY – Legfőbb ügyészt (Kovács Tamás)
- Legfelsőbb Bíróság Elnökét Lomnicz
- OGY biztosokat
Közreműködik a kormány megalapításában, javaslatot tehet a ME személyére, megbízást ad a kormány alakítására.
Gondoskodik a tv kihirdetéséről, megvétózhatja a tv kihirdetését (15 nap), újra tárgyalásra visszaad.
Újra kell tárgyalni, változtatni nem köteles. Ha nem változtatnak 5 napon belül alá kell írnia. Alkotmányossági aggály esetén az Alkotmány Bíróságnak soron kívüli – norma kontroll – ellenőrzésre.
Köztársaság alakuló ülése.
Elnapolhatja, szűk körben feloszlathatja.
A fegyveres erők főparancsnoka.
Jóváhagyja az ország fegyveres védelmének tervét.
Városi cím adományozásáról, községalapításról dönt.
Kegyelmezési joga van, egyéni kegyelmezés, miniszteri ellenjegyzéssel.
Kinevezi a bírákat.
A Parlament választja öt évre.
Lehet: választójoggal rendelkező magyar áp, aki a választás napján 35 évét betöltötte,
Egyszer újraválasztható, jelölés minimum 50 OGY képviselő írásbeli ajánlása. 2/3-os többség kell hozzá, titkos szavazás, ha nincs ajánlás új szavazás.
3. fordulóba a 2. fordulóba legtöbb szavazatot kapott kerül. Egyszerű többséggel megválasztják.
Sérthetetlen és felelőtlen, nem visel politikai felelősséget.
Felelősségre vonható Alkotmány v. tvsértés esetén. Az eljárást az Alkotmány Bíróság folytatja le. (Mert ő nevezi ki a bírákat.)
Alkotmánybíróság:
A fő feladat a norma kontroll (jogszabályok). MO-n a rendszerváltás után 189-ben lett először. A jogállam legfontosabb garanciája, biztosítja az alkotmány érvényesülését.
Székhelye: Esztergom.
11 alkotmány bírót választ az OGY 9 évre, egyszer újraválasztható.
2/3-os többség, konszenzus alapján.
Önálló állami szerv, gazdasági és költségvetési függetlensége van. Önszabályozási autónómia jellemzi. Maga választja az elnököt 3 évre.
Elnök: Bihari Mihály.
A bírák elmozdíthatatlanok az OGY által, függetlenek, szigorú összeférhetetlenség vonatkozik rájuk, mentelmi joguk van.
Mentelmi jog lényege: politikai okból ne lehessen visszaélni.
Eljárásuk nem is hasonlít a rendes bíróságokéra. Nem kontrodiktórius vagyis nincs vita előttük. A rendelkezésre álló iratok alapján dönt,ülése zártak. Az ítélethírdetés ezekben az esetekben is nyilvános.
A „4” hatalmi ág, nem része az igazságszolgáltatásnak. Eljárása egyfokú, nincs ellene fellebbezés, határozata mindenki részére kötelező, közérdekű.
Feladatai:
- az alkotmány ellenesség előzetes vizsgálata: előzetes normakontrol- kivételes
- az alk. ellenesség utólagos vizsgálata
- nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálata
- alkotmányjogi panasz
- mulasztásban megnyilvánuló alkotmány ellenesség
- hatásköri viták eldöntése
- alkotmányi értelmezés
- egyéb hatáskörök: önszab. autonoia, ktg-vetés
1, Célja annak a megelőzése, hogy az OGY alk. ellenes tv-t alkosson
2, Bárki kezdeményezheti időhatár nélkül vmely jogszabály módosítását.
Az AB az alkotmány egyetlen rendelkezését sem vizsgálhatja.
3, Nközi szerzhez hasonlítják.
4, Alkotmányjogi panasz: akinek a jogsérelem alk. ellenes jogszabály alkalmazás folytán következik és egyéb jogorvoslati lehetőségeit kimerítette. Az jratárgyalás nem automatikus felmentés
5, Jogalkotó szerv elmulasztja jogos kötelezettségét és az jogellenes állapotot idéz elő. Határidőt tűz az illetés szervnek.
6, Ha nem tudják eldönteni melyik járjon el.
7, Az az értelmezés ahogy az AB teszi.
Alkotmánybíró lehet:
- jogi végzettség
- büntetlen előélet
- magyar áp.
- betöltött 45 év
- kiemelt tudású, elismert jogász
- 20 éves tapasztalattal rendelkezik
- szakmai közvélemény által elismert
Nem lehet:
- aki az előző négy évben kormány v. párt alkalmazottja vezető állami tisztségviselő volt.
- összeegyeztethetetlen minden más áll. önk, társ. gazdi, politikai tisztséggel
- nem lehet párttag, nem politizálhat
Vagyonnyilatkozat, 70. év betöltésével megszűnik a tisztség.
Határozathozatal:
- szótöbbség,nem lehet tartózkodni
- ha nem ért egyet, akkor különvéleményeiket fogalmazhatják meg, fűzhet egy indokolást
- nem kötik határidők
- párhuzamos indokolás: ha a határozattal egyetért, de az indokolással nem
Kormány, Miniszter Elnök, Miniszterek:
- ME, Köztársasági Elnököt az OGY választja, abszolút többséggel
- ME választással kormányprogramot egyszerre határoz
- a minisztereket a ME javaslatára a KE nevezi ki és menti fel
- a kormány a miniszterek kinevezésével alakul meg
Megszűnik:
- az új OGY alakulásával
- kormány ME lemondásával
- ME halálával
- választójoga elvesztésével
- összeférhetetlenség megállapításával
- ha az OGY megvonja a bizalmat és új ME választ, - konstruktív bizalmatlansági indítvány
ME meghatározó szerepe:
- vezeti a kormány üléseit
- gondoskodik a kormány rendeleteinek végrehajtásával
- bizalmatlansági szavazást csak a ME-kel szemben lehet
- ha meghal megszűnik
|