Első konzultáció
2008.03.17. 16:50
A felnőttképzés nemzetközi szervezetei
Bolognai folyamat
n 1999. nyilatkozat
n 33 európai ország vezetői
n kötelezték magukat a kétciklusú képzés bevezetésére (BSC, MSC, PhD)
n Cél: egységes európai felsőoktatási térség létrehozása
n képzések közötti átjárhatóság, képzések egymásra épülése
Bolognai folyamat
n magyar felsőoktatás
n egységes szerkezetű Európai Felsőoktatási Térséghez való csatlakozás
n Cél: munkaerő szabad áramlásának biztosítása
n az egyes diplomák összehasonlíthatóságának kialakításával
n Keretrendszer: képzési, tartalmi sokszínűség és a nemzeti sajátosságok megőrzése
n 2006. szeptemberétől 101 alapszak
20. század vége
n globalizáció, info-kommunikációs technológiák (IKT) gyors elterjedése
ß-----------ŕ
n oktatásügy több évtizedes lemaradása
iskolarendszer lassan követi a gazdasági változásokat
n képzési kínálatában
n oktatás tartalma
n oktatás módszerei
ŕ nem felel meg a piac
követelményeinek
helyzetkép
n A lakosság iskolázottsága növekszik, a felsőoktatás tömegessé vált
n A tanulási képességeikben hátrányos helyzetűek száma egyre nő
helyzetkép
n A gazdasággal való szoros együttműködés egyre fontosabb
n Az új képzési technológiák nélkülözhetetlenné váltak
n Megjelent az egész életen át való tanulás követelménye
Új hangsúlyok a képzési folyamatban
n A tudás-közvetítői szerep megváltozása
n A tanulói aktivitás megváltozása
n A tanítás helyett a tanuláson van a hangsúly
LINDA Thompson
fekete doboz
Ismeretközlés ŕ ŕhatás
szemléletváltás
n előzetes tudás és élettapasztalatok
n a tananyag tartalma másodlagos
n elsődleges a képességek fejlesztése
n tanár szerepe is megváltozik
n segítő, aktivizáló szerep
n tanulás áll a középpontban
n infrastruktúra és eszközrendszer kiépítése
A RÓMAI KLUB
1968. alapítás vezetője: Aurelio Peccei tagjai: tudósok közéleti személyiségek multinacionális vállalkozások vezetői
tevékenysége:
n tudományos kutatások
n elméleti viták
n ajánlások készítése nemzetközi (globális) problémákról
A növekedés határai The Limits to Growth
n 1972
n Cambridge
n MEADOWS és társai
Kezdetben gazdasági problémák
n - gazdasági növekedés
n - túlnépesedés
n - ökológiai problémák
n - energiatermelés racionalizálása
kulturális különbözőségek ismerete
n LÁSZLÓ ERVIN
n Célok az emberiség számára
n (Goals for Mankind)
n 1977.
A Föld 8 régiója
n Kanada és USA,
n Nyugat-Európa,
n Szovjetunió és a Kelet-európai országok,
n Kína és Japán,
n Latin Amerika,
n Afrika és Közel- Kelet,
n India és Dél-Kelet Ázsia
n Ausztrália
oka: a kulturális egyenlőtlenségek növekedése
n nőtt az analfabéták száma
n az emberiség fele nem kapott alapképzést
n a falun élők és a nők hátrányos helyzete
n az USA-ban a lakosság 10 %-a funkcionális analfabéta
n a képzések egyenlőtlenségei is növekedtek
TANULÁS
a globális világproblémák megoldása
n A tanulásnak nincsenek határai
n (No Limits to Learning)
n 1979
készség- és képességfejlesztő innovatív tanulás
n anticipáció: jövőre irányuló gondolkodás
n participáció: összefogás
70-es évek
„Gondolkodj globálisan,
cselekedj lokálisan!”
A HANYATLÁS TÉNYEZŐI
n demográfiai robbanás (túlnépesedés)
n a világ egynegyede kilátástalan nyomorban él
n a földterületek és a vizek szennyezése
n a világgazdaság válsága (infláció, munkanélküliség, túlfogyasztás, a természeti erőforrások kiapadása)
n a katonai költségvetés mérhetetlen növekedése
n társadalmi problémák (elidegenedés, bűncselekmények, kábítószer-fogyasztás)
n az intézmények nem tartanak lépést a fejlődéssel
A VILÁG OKTATÁSI VÁLSÁGA
Philip Coombs
4 tényező történelmi összekapcsolódása
1. A tanulók áradata mennyiségi igények növekedése ¨
minőség hanyatlása
2. Az erőforrások hiánya
a technikai eszközök színvonala rossz
3. Növekvő költségek
az egy tanulóra jutó költségek növekedése
a pedagógusok életszínvonalának csökkenése
4. A kimeneti eredmények nem megfelelőek
a végzős tanulók felkészültsége nem felel meg a gyorsan változó szükségleteknek
TORSTEN HUSEN kulturális késés
élethosszig tartó tanulás
a jövő iskolája
n az alapvető tanulási készségeket kialakítsa
n az egyén felkészítése a társadalmi beilleszkedésre
n a változás iránti készség kialakítása
n fő feladat: továbbképzés és átképzés
UNESCO Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
n 191 tagállama és 6 társult állama van
n Magyarország: 1948. szeptember 14.
Jelentősebb napok
n Szeptember 8.
Az írni-olvasni tudás nemzetközi napja
n Október 5.
A tanárok nemzetközi napja
n 1970.
Az oktatás nemzetközi éve
n 1990.
Az írni-olvasni tudás nemzetközi éve -
n 2003-2012.
Az írni-olvasni tudás ENSZ évtizede -
STRATÉGIA
n az oktatás mint alapvető jog előmozdítása
n az oktatás minőségének javítása (tartalmak és módszerek)
n az oktatás terén az újítás bátorítása, információcsere
Prioritások az oktatásban
n Fő prioritás:
mindenki számára biztosítandó
alapfokú oktatás
n Egyéb prioritás:
középfokú oktatás (műszaki és szakmai oktatás és képzés)
minőségi oktatás (oktatók képzése)
felsőfokú oktatás.
Stratégiai célok (fejlődő országok)
n nemek közötti egyenlőség
n hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása
n szakemberek képzése; oktatói státusz javítása, pályán maradás, munkakörülmények javítása
n a képzés minőségének javítása az oktatók képzését végző intézményekben
n oktatóértékelő rendszer
|